دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > سلسه نشست کرسی های ترویجی نقد و نظریه پردازی/ راهبرد مقابله با اعتیاد؛ با توجه به ظرفیت های فرهنگ بومی و طب سنتی
 


چاپ خبر Print

سلسه نشست کرسی های ترویجی نقد و نظریه پردازی/ راهبرد مقابله با اعتیاد؛ با توجه به ظرفیت های فرهنگ بومی و طب سنتی


سلسه نشست کرسی های ترویجی نقد و نظریه پردازی/ راهبرد مقابله با اعتیاد؛ با توجه به ظرفیت های فرهنگ بومی و طب سنتی

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)؛در این نشست که به همت مرکز علم و فناوری مطالعات فرهنگی و اجتماعی در تاریخ 23 دی ماه برگزار شد، دکتر علی خلیلی استادیار گروه اندیشه و مطالعات فرهنگی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی نکات خود را به دو بخش نظری و عملی تقسیم کردند.

در بخش نظری، ریشه تمدنی طب سنتی در ایران و غرب را بررسی و تحولات تاریخی ایجاد شده در این بحث را اینگونه بیان کردند که جنگ‌های ایران و روس علاوه بر شکست ایران و انعقاد قراردادهای گلستان و ترکمنچای، عوارض دیگری نیز داشت که از جمله آنها یک احساس حقارتی در برابر تمدن غرب در میان اولیا حکومت ایران ایجاد شد. از جمله حوزه‌هایی که اولیا حکومت ایران از آن بی‌اعتماد شدند، حوزه طب بود. لذا دو اتفاق در حوزه طب را بعد از جنگ ایران و روس مشاهده می‌کنیم. اول اعزام دانشجو در حوزه طب به انگلستان و دوم، برگزیدن اطبا غربی به عنوان پزشکان مخصوص پادشاهان و درباریان. میزان اعتماد به طب جدید و پشت کردن به طب سنتی خودمان در این دوره واقعا عجیب می‌باشد. بنابراین تعارض و رقابت با طب سنتی و طب مدرن از دوره قاجار شروع شد. بعد از دوره قاجار در دوره پهلوی اول، با تصویب قانونی توسط وزارت بهداشت، اطبا سنتی بطور رسمی حق طبابت نداشتند. و در دوره پهلوی دوم با تصویب قانون نظارت بر درمان، حجامت، ممنوع شد. این قانون تا بعد از انقلاب تا سال 1383 وجود داشت و از این تاریخ به بعد ابطال شد.

 وی در اهمیت بحث حجامت، گفت: پزشکان غربی یک تکیه بسیار جدی بر حجامت دارند. یکی از این افراد، یوهان آبرله می‌باشد که در کتاب (حجامت یک درمان آزموده شده) اظهار عجیب و مهمی دارد و می‌گوید:« پزشکی که با اثرات و کاربرد بادکش و حجامت در درمان بیماری‌های گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بیماری، در ابتدا در اندیشه حجامت است. » وی همچنین در اهمیت حجامت، به تعالیم وحیانی اسلام مراجعه کرد که اهمیت و شان و جایگاه مهمی برای حجامت هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه درمان از کلام معصومین (ع) را به خوبی نشان می‌دهد. در حدیثی، حضرت علی (ع) چهارصد توصیه برای سعادت افراد دارند که اولین توصیه و در صدر چهارصد توصیه مولا علی علیه‌السلام، حجامت است که می‌فرمایند حجامت بدن را صحت می‌بخشد و باعث تقویت عقل می‌شود. یا حدیث دیگری از امام باقر (ع) می‌باشد که می‌فرمایند: پیش نمی‌آمد که رسول اکرم (ص) از دردی شکایت داشته باشند الا اینکه اولین پناهش، پناه بردن به حجامت بود. حجامت ریشه وحیانی دارد و هدیه خداوند به انسان می‌باشد.

دکتر خلیلی در بیان شبهاتی که امروزه در مورد حجامت، در اذهان وجود دارد، بیان داشت: دو اشکال اصلی را وارد می‌کنند. اول اینکه در حجامت اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود و ممکن است ویروس هپاتیت، ایدز و امثالهم منتقل بشود. در جواب این شبهه اظهار داشت: اطبایی که مشغول به این کار هستند، با اصول آشنا هستند و همه اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند. دوم اینکه مکانیسم حجامت بگونه‌ای هست که در آن نقطه‌ای که حجامت صورت می‌گیرد، دیواره دفاعی قویی ایجاد می‌شود که هیچ نوع میکروب و ویروسی نمی‌تواند از آنجا وارد شود. این را هم تجربیات موسسات تحقیقاتی حجامت ثابت کرده و هم پزشکان غربی که چندین سال در ایران زندگی کردند، این حرف را تایید کردند. اشکال دومی که بر حجامت وارد می‌کنند اینست که بجای حجامت، خون بدهیم. در پاسخ به این اشکال، اول اینکه هنوز پزشکانی که در این حوزه کار کردند، شناخت درستی از مکانیسم تاثیر حجامت ندارند. دوم اینکه تحقیقاتی در این زمینه خون حجامت و خون وریدی انجام شده است که نشان می‌دهد تفاوت‌های فراوانی از جهت ترکیب‌های این دو خون وجود دارد که با حجامت بسیاری از بیماری‌ها رفع می‌شوند که با خون دادن، این عمل ممکن نیست.

دکتر خلیلی پیرامون موضوع اعتیاد به چند نکته اشاره داشت و بیان داشت: اعتیاد که امروزه از آن به عنوان یک بیماری نام برده می‌شود، امری است که هم روح انسان و جسم انسان را درگیر خودش می‌کند و این لزوم را ایجاد می‌کند که در درمان این بیماری، هم به روح بپردازیم هم به جسم. روح و جسم بر روی هم تاثیر و تاثر دارد و بی‌توجهی به هرکدام از این‌ها باعث می‌شود که تلاش ما موثر واقع نشود. طب سنتی، دو مزیت عمده برای ترک اعتیاد توسط حجامت دارد. اول اینکه، با کمک حجامت، ما موفق می‌شویم تقریبا تمامی عوارض جسمانی حاصل از اعتیاد را برطرف کنیم و دوم، با این اتفاقی که رخ می‌دهد، فرد به لحاظ روحی توانمندتر می‌شود و انگیزه بیشتری برای مقابله با اعتیاد پیدا می‌کند. ایشان افزودند مبنای کاری که ما بصورت عملیاتی انجام داده‌ایم بر اساس تجربیات جناب دکتر آقای منتظر می‌باشد. دکتر منتظر در مقاله خود، چهارده مورد بیمار را که بیش از بیست سال سابقه اعتیاد داشتند را توانستند عوارض جسمانی اعتیاد را با کمک حجامت و روش‌های مکمل آن رفع کنند. در فرصتی که فراهم شد در تابستان گذشته در شهر مشهد توانستیم هم با در نظر گرفتن مشکلات روحی و هم مشکلات جسمی، چندین مورد از افراد معتاد را موفق شدیم هم اعتیادشان را با کمترین درد برطرف کنیم و هم تمام عوارض اعتیاد را از بین ببریم. اولین فردی را که درمان کردیم فردی بود که حدود بیست سال بود معتاد بوده و تریاک، شیره تریاک و متادول مصرف می‌کرد، بعد از حل کردن مشکلات روحی او، به سراغ مداوای اعتیاد ایشان رفتم. حجامت، آن شاه‌کلیدی است که فارغ از اینکه مواد مصرفی چه باشد، آن را درمان می‌کند. یک روز بعد از اینکه این فرد، مصرف را کنار گذاشت، درد او شروع شد. یک حجامت عام انجام شد و کمتر از پنج دقیقه بعد از انجام حجامت، درد او تسکین شد و یک نشاط عجیبی به او دست داده بود. قاعده کار این است که فردا هم دوباره درد به سراغ آن‌ها می‌آید که این‌بار یک حجامت ساکرال یا چهاربند را انجام دادیم. با این حجامت دومف باقیمانده دردی که مخصوصا در نیم‌تنه پایینش وجود داشت، برطرف شد و از شر اعتیاد و عوارض اعتیاد و دردهای سخت اعتیاد رهایی یافت و تست‌هایی که بعدا با فاصله از ایشان گرفتم، همه نشان از برطرف شدن اعتیاد داشت و به یک انسان سالم تبدیل شدند. همچنین مواردی دیگر که موفق به ترک اعتیاد شدیم. در موردی، چندین مورد عوارض ناشی از اعتیاد ( تشنج، فراموشی‌های شدید، خواب بسیار زیاد، تحلیل شدید قوای جسمانی، بدنش به شدت دردناک بود، کندی حرکت شدید، یبوست مزاج شدید، توهم‌های متعدد، زودرنجی فراوان و عصبانیت شدید) در این فرد وجود داشت. بعد از شروع برنامه حجامت، این فرد، سه روز اول را کاملا خواب بود. بعد از حجامت، آرامشی به او دست می‌داد که کامل به خواب می‌رفت. از روز چهارم کم کم خوابش کمتر شد و در روز پنجم تقریبا تمام آن عوارض، برطرف شد و از بین رفت.

دکتر خلیلی در مبحث روش و مکانیسم کار بیان داشت :حدود بیست و چهار ساعت بعد از قرنطینه کردن فرد، درد شروع می‌شود، با شروع و شدت گرفتن درد، فرآیند درمان آغاز می‌شود. اول، یک حجامت عام در میان دو کتف انجام می‌شود. دوم، بیست و چهار ساعت دیگر درد دوباره برمی‌گردد بسته به اینکه درد در کجای بدن وجود دارد حجامت انجام می‌شود (اگر کل بدن درگیر درد است؛ حجامت عام میان دو کتف، اگر درد فقط در نیم‌تنه پایین است؛ حجامت ساکرال یا چهاربند). سوم، اگر در روز سوم درد وجود داشت (در اغلب موارد در روز سوم درد دیگر در کل بدن نیست و معمولا فقط ساق پاها درد دارد)، یک حجامت ساق پا را انجام می‌دهیم. مکانیسم درمان همین خواهد بود. بدین‌ترتیب تمام سموم و عوارض ناشی از اعتیاد از بین می‌رود. حال پس از مدتی احتمالا میل به مواد برمی‌گردد. در این موقع دوباره یک حجامت سر انجام می‌شود که این حجامت، میل به مصرف مواد را نیز از بین می‌برد.

ایشان در بیان داروهای این بیماری بیان کرد: در کنار این مکانیسم، چند دارو هم در طب سنتی وجود دارد. 1) زنیان، که از آن بعنوان سم‌زدا در طب سنتی یاد شده که برای تاثیر بهتر کار، در کنار حجامت استفاده می‌شود. به این نحو که روزی سه قاشق مرباخوری زنیان را دم و با عسل مصرف می‌کنیم. 2) در کنار این، اگر فرد مشکل معده داشت و دچار سوزش معده شد، از عرق نعنا استفاده می‌کنیم و 3) یک مکمل برای بی‌خوابی و اضطراب آن هم از دم کرده اسطوخودوس استفاده می‌کنیم..


فایل‌های ضمیمه:
1400/01/01 - ١٨:٥٠ / شماره خبر: ١٧٦٥ / تعداد نمایش خبر: 186
1400/01/01 - ١٨:٥٠ / Code: ١٧٦٥ / Number: 186

خروج