يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣

اخبار > کتاب: علوم پایه از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

 


چاپ خبر Print

کتاب: علوم پایه از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)


کتاب: علوم پایه از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

علوم پایه از دیدگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

(رهنمودها و مطالبات)


تدوین و گردآوری: شورای تحول علوم پایه - دانشکده و پژوهشکده علوم پایه

مؤسسه چاپ و انتشارات: دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)

سال انتشار: 1399


شرح مختصری از کتاب

نهایت سعادت هر فرد و جامعه‌ای دستیابی به حیات طیبه است که ظهوری از آن در دنیا و اساس آن در آخرت است. هرچند بهره‌گیری از عقل، علم و دانش آدمی می‌تواند او را در رسیدن به این حیات طیبه یاری رساند، لیکن کمال دستیابی به آن تنها در سایه عنایت الهی و بهره‌گیری از وجود پیامبران و ائمه معصومین علیهم‌السلام ممکن است، که از یک سو به فیض الهی ملحق‌اند و از سوی دیگر چراغ راه بندگان اویند که در جستجوی حقیقت‌اند. نشانه‌های رسیدن به این حیات طیبه در هر جامعه در تمدن آن‌ جامعه بروز می‌کند. تمدنی که به منزله شاکله‌ای از علم، فرهنگ، اخلاق ،سیاست و دین‌داری است و در هر عصر و نسلی نتیجه تلاش عقلای هر قوم می‌باشد که در بین مردم ساری و جاری است.

بی‌شک بخش قابل توجهی از تمدن هر جامعه، تولیدات علمی و دانشی و نحوه رفتار علمی خردمندان آن جامعه است. علم و دانش نتیجه عقلانیت افراد جامعه است که با دیگر بخش‌های تمدنی ارتباطی تنگاتنگ دارد. یک تمدن برتر،تمدنی است که در زمینه علم، اخلاق و اعتقادات دینی سرآمد باشد.

پیشرفت محدود به چند حوزه در هر تمدن، هرچند فوایدی را در بر خواهد داشت اما پیشرفت اساسی نخواهد بود و این همان مشکلی‌ست که امروزه برای دنیای غرب پیش‌آمده و با رشد نامتوازن این عوامل، تمدنی ناقص و مشکل‌ساز را به وجود آورده است. ایجاد تمدن اسلامی بر اساس مبانی سعادت‌بخش دین اسلام که با بهره‌گیری مناسب و لازم از دانش بشری، اخلاق، معنویت، صلح، رفاه ،امنیت، آزادی و نجات بشریت را به همراه خواهد آورد، تنها راه برون رفت بشر از بن بست کنونی ست.

با این توصیف، برای پی‌ریزی و نوسازی تمدن اسلامی،توجه به علم از ارکان اصلی ست، و این نکته‌ای ست که در بیانات بزرگان شیعه و به‌ویژه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آن تأکید فراوان شده است. در میان علوم مختلف بشری، علوم پایه که موضوع آن پرداختن به امور طبیعی و بهره‌گیری از طبیعت برای بهره‌وری از آن و دستیابی به شناخت خالق عالم هستی می­تواند ‌باشد، نقش و جایگاه ممتازی دارد.

در این کتاب سعی شده است بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در موضوع پرداختن به علم به ویژه علوم پایه، و رشد و تکامل آن در پرتو اندیشه دینی جمع‌آوری گردد. امید است که این مجموعه بتواند کمک شایانی به جویندگان علم و مسئولین و برنامه ریزان کشور، برای ساختن تمدن اسلامی نماید.


علوم پایه از دیدگاه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)


فایل‌های ضمیمه:

دانلود فايل : Basesic Science-book.pdf ( 1245KB )
1400/01/09 - ٠٧:٥٤ / شماره خبر: ١٧٢٨ / تعداد نمایش خبر: 3950
1400/01/09 - ٠٧:٥٤ / Code: ١٧٢٨ / Number: 3950

خروج





LinE_IHU
samaneh
line2

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) - موقعیت امام صادق(ع)- دانشكده و پژوهشكده علوم پایه

پست الکترونیکی: science@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.