دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > درآمدی بر حقوق حاکم بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی
 


چاپ خبر Print

درآمدی بر حقوق حاکم بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی


درآمدی بر حقوق حاکم بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی


درآمدی بر حقوق حاکم بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی

معرفی کتاب: در کشورهای مختلف، نظام‌های انتخاباتی گوناگونی حاکم بوده است. با توجه به حاکم‌بودن نظام مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی با طرح اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت اجتماعی خویش به‌عنوان یک حق خداداد، اعمال اقتدار سیاسی را در عرصه عمل منوط به پذیرش آن از جانب مردم کرده است. قانون‌گذار حقوق اساسی به‌دلیل نبود امکان تحقق دموکراسی مستقیم، شیوه دموکراسی غیرمستقیم، یعنی گزینش حکومت‌کنندگان از جانب حکومت‌شوندگان را مدنظر قرار داده است. هدف از این پژوهش بررسی حقوقی اصول حاکم بر هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی است. از پیامدهای انتخابات برای هر کشور، مشارکت گسترده مردم در عرصه انتخابات بوده و این مشارکت با اعتماد ملت رابطه مستقیمی دارد. شفافیت عنصر مهم و موثر بر این اعتماد است. دمکراتیک‌بودن انتخابات مستلزم به‌کارگیری شیوه‌های قانونی و اخلاقی برای گزینش احزاب و اشخاص برای تصدی مناصب حاکمیتی است. مهم‌ترین گزینه برای جلوگیری از اسراف و تبذیر و ممانعت از ایجاد زمینه‌های وابستگی نامزدها و احزاب به گروه‌های ذی‌نفوذ مالی و قدرت‌های خارجی، پیش‌بینی مقررات مالی تفصیلی برای اداره و کنترل فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها است که هدف این پژوهش را تشکیل می‌دهد. کتاب حاضر در سه بخش تنظیم شده‌است؛ در بخش اول، مفهوم‌شناسی و موضوع‌شناسی انتخابات و تبلیغات انتخاباتی بررسی شده است؛ در بخش دوم، هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی و بررسی رویکرد کنونی و چالش‌ها و راهبردها در نظام حقوقی ایران بیان شده است و در آخر، با نتیجه‌گیری و ذکر پیشنهادهایی به پایان می‌رسد.


ناشر: دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
نوبت چاپ: اول(پاییز 1401)
تالیف: دکتر مهدی مقدسی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام
دکتر سید احسان رئیس‌الساداتی؛ پژوهشگر حقوق عمومی
تعداد صفحات کتاب:156
#خط_جامع



فایل‌های ضمیمه:
1401/08/24 - ١٤:٣٧ / شماره خبر: ٣٣٢٢ / تعداد نمایش خبر: 117
1401/08/24 - ١٤:٣٧ / Code: ٣٣٢٢ / Number: 117

خروج