يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣ |
![]() ![]() |
چاپ خبر
![]() سلسله نشست های فقه رسانه | فرآیندهای روشی استنباط فقه ارتباطات![]()
«فقه رسانه»، يکي از شاخههای فقه تخصصی اجتماعی است که زيرشاخههايی چون «فقه اينترنت، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی»، «فقه خبر و اطلاعرسانی و تبليغات»، «فقه راديو و تليويزيون و سينما»، «فقه کتاب و مطبوعات»، «فقه بازیهای رايانهای»، «فقه عمليات روانی و جنگ روانی» و «فقه رسانههای دينی و سنتی» دارد؛ گرچه در اين بحث، با توجه به ضرورتها و اقتضائات امروز، فقه رسانههای نوپديد چون اينترنت و فضاي مجازی و شبکههای اجتماعی و راديو و تلويزيون در اولويت برخی پژوهشگران قرار گرفته است. با توسعه رسانههای جديد در سطح اجتماعی، نياز به اين مبحث در ساليان اخير بيشتر خود را نمايان کرده است و با توجه به بومينبودن اکثر ابزارهاي رسانهای، تکنولوژی، مديريت، برنامهريزی و دستورالعملهای تکنيکي غربی در رسانهها، لازم است که انديشمندان فقه و رسانه، در پی گسترش و ساماندهی مباحث مورد نياز در اين عرصه باشند.
گسترش رسانههاي کاملاً جديدي چون اينترنت و بازيهاي رايانهاي و شبکههاي اجتماعي، در دو دهه اخير در جامعه اسلامي، سؤالات بسيار زياد فقهي و شرعي در حوزه مشروعيت اصل اين رسانهها و برخي ابزارهاي همراه اين رسانهها، شيوه استفاده از آنها، محدوديتها و گستره کاربرد آنها در حکومتداري و عمليات رواني و اقناعي در اجتماع، نتايج و پيآمدهاي استفاده از آنها در سنين و اقشار مختلف، در پيش پاي مردم مسلمان و مديريت جامعه اسلامي قرار داده است که پرداختن بدان را بسيار ضروري کرده است. پس فقه رسانه و زيرمجموعههاي آن را بايد بيش از گذشته و در گروهها و نشستهاي تخصصيتري، مورد کاوش و تحليل قرار داد و زمينه گسترش لازم اين علم را مهيا نمود تا انقلاب اسلامي با اتقان و استحکام و مبتني بر احکام فقه حکومتي از منظر حضرت امام خميني رحمهالله و مقام معظم رهبري مدظلهالعالي بتواند آغازي قدرتمند بر گام دوم انقلاب اسلامي بردارد و در مسير وصول به تمدن نوين اسلامي به پيش رود. در اين طريق، گروه فقه رسانه مؤسسه فتوح انديشه، برگزاري سلسله همايشهايي در اين راستا را جهت زمينهسازي نخبگاني و همافزايي نظرات کارشناسان اين حوزه و تنقيح و جمعبندي و انتشار اين نظرات پيشنهاد ميدهد. ضرورت 1) فراگيري روزافزون آسيبهاي رسانههاي پستمدرن جديد و ضرورت ايستادگي مشروع و حرکت در مسير بهخدمت گرفتن رسانهها در جهت تحقق اهداف انقلاب و جبهه مقاومت. 2) سرمايهگذاري سازمانهاي امنيتي و نظامي دشمنان براي توسعه برخي رسانهها در جهان در جهت اهداف استکباري خود. 3) خدشه در حاکميت نظام اسلامي در رسانههايي چون اينترنت و فضاي مجازي وشبکههاي اجتماعي. 4) زمينهسازي جهت ورود قوي به گام دوم انقلاب اسلامي در حوزههاي رسانه و فقه. 5) فقدان يا کمبود جدي ادبيات پايه فقه رسانه و زيرشاخههاي آن جهت اداره فقهي نهادهاي رسانهاي نظام. اهداف1) تمهيد و مسألهيابي و جهتدهي به مباحث فقه رسانه در مسير بهبود عملکرد رسانههاي کشور و نهادهاي رسانهاي کشور در مسير تمدنسازي و تقويت جبهه مقاومت. 2) بيان تفصيلي شاخصههاي استقلال در فضاي سايبري و رسانهاي از حيث ابزار، شبکه، مديريت و ساختار. 3) ارائه سياستها و راهبردهاي لازم جهت تطبيق سياستهاي رسانهاي و سياستهاي فضاي مجازي جامع کشور با قانون اساسي و بيانيه گام دوم. سؤالاتسؤال اصلي
|
«نشریات علمی مرکز» |
آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامپست الکترونیکی: ist@ihu.ac.irتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.همراهان این صفحه: |