دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > برگزاری نشست "مصادیق اصول نانوشته قانون اساسی در موضوع رهبری و قوای سه‌گانه"
 


چاپ خبر Print

برگزاری نشست "مصادیق اصول نانوشته قانون اساسی در موضوع رهبری و قوای سه‌گانه"


برگزاری نشست


به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام؛ روز دوشنبه به تاریخ۳ خردادماه ۱۴۰۱ نشست مصادیق اصول نانوشته قانون اساسی در موضوع رهبری و قوای سه‌گانه به همت مرکز علم و فناوری حقوق با ارائه دکتر محمد برزگر خسروی عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دکتر محمدامین ابریشمی‌راد عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه سمنان در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای دکتر برزگر بیان نمود اصول نانوشته چیزی غیر از عرف و رویه‌های اساسی است؛ عرف نانوشته به این معناست که یک قاعده نامکتوب دارای سه ویژگی تکرار یک عمل، مستقر شدن آن و اجماع همه فعالان آن حوزه می‌باشد لیکن اصول نانوشته صرفاً یک عرف نیست و می‌تواند چیزی غیر از عرف باشد و یکی از این سه ویژگی تکرار استقرار و پذیرش را نداشته باشد. همچنین اصول نانوشته می‌تواند یک اصل را محدود یا توسعه و یا نسخ نماید درحالی‌که عرف اساسی توان نسخ را ندارد مصادیق این اصول نانوشته در قوه مجریه وجود دارد؛ از جمله الزام رئیس جمهور به انتخاب و داشتن معاون اول، همچنین اقتدار معاون برنامه و بودجه کشور نام برد. از جمله مصادیق اصول نانوشته در قوه مقننه اقتدار رئیس مجلس و اختیار بالای ایشان در مجلس می‌باشد. ایشان در ادامه اظهار داشت که اصول نانوشته می‌توانند پیش‌نویس های قانون اساسی باشند.

 آقای دکتر ابریشمی درخصوص مصادیق اصل نانوشته قانون اساسی در حوزه رهبری مطالبی را بیان کرد از جمله احکام حکومتی، اعطای نشان‌های نظامی از سوی ولی فقیه. ایشان در ادامه بیان داشت: در حوزه شورای عالی امنیت ملی نیز یک عرفی وجود دارد آنکه شورای عالی امنیت ملی صلاحیت‌های خود را تفویض می‌نماید درحالی‌که در حقوق عمومی امکان تفویض صلاحیت نداریم یا دبیرخانه این صلاحیت‌ها را اعمال می‌نماید یا در مصادیقی آمده شوراهای خاصی را ایجاد کرده است مثلاً ستاد ملی مقابله با کرونا یک شورایی هست که توسط شورای عالی امنیت ملی ایجاد شده است و سؤالی ایجاد می‌گردد که آیا شورای عالی امنیت ملی می‌تواند صلاحیت‌های خود را تفویض نماید؟ خیر مگر می‌تواند به شوراهای فرعی تفویض نماید و اگر تفویض نمود بر اساس اصل 176 حدود صلاحیت آن را مجلس تعیین کند آیا درخصوص ستاد ملی کرونا این صورت گرفت یا در قوه مجریه درخصوص حل اختلاف دستگاه‌های دولتی توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری اصل 134 قانون اساسی مصادیقی را مشخص نموده لیکن یک اصل نانوشته‌ای ایجاد شده است که کلیه دعاوی را به آن ساز وکار ارجاع می‌دهند.

این جلسات در قالب سلسله نشست‌های صول نانوشته قانون اساسی در نظام حقوقی ایران به همت مرکز علم و فناوری حقوق دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی به صورت هفتگی برگزار می‌گردد.



فایل‌های ضمیمه:
1401/03/08 - ١٤:٢٩ / شماره خبر: ٢٩٦٠ / تعداد نمایش خبر: 296
1401/03/08 - ١٤:٢٩ / Code: ٢٩٦٠ / Number: 296

خروج