يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

دوره مهارت افزایی علمی پژوهشی 3 ویژه دانشجویان علوم انسانی برگزار شد


دوره مهارت افزایی علمی پژوهشی 3 ویژه دانشجویان علوم انسانی برگزار شد

دوره تخصصی توانمندساز «مهارت افزایی علمی و پژوهشی 3» ویژه دانشجویان علوم انسانی برگزار شد. در این دوره فراگیران به مدت 45 ساعت در جلسات و کارگاه ها حضور یافته اند.

این دوره با هدف افزایش سطح توانمندی دانشی و پژوهشی افراد در دو بازه حضوری و مجازی طراحی شده است. در این بخش محورهایی در دو حوزه دانشی و مهارتی معرفی می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

1.      مطالعات عمومی و تخصصی (مطالعه منابع اسلامی نظیر شهید صدر(ره)، چارچوب نظری و ...)

2.      تسلط کارآموزان بر روش ژرف کاری (با بهره گیری از روش هایی نظیر مطالعه کتاب روش شناسی، آموزش فرایند حل مسأله، برگزاری کارگاه ها و ...)

3.      فراگیری و افزایش مهارت های پژوهشی (نظیر فیش‌نویسی، یادداشت‌نویسی، کار با نرم‌افزارهای کاربردی، جستجو و منبع یابی و... با بهره گیری از روش هایی چون برگزاری کارگاه های مهارتی، یادداشت نویسی و ...)

4.      افزایش سطح انگیزه ها و دغدغه های افراد (با برگزاری جلسات انگیزشی، جلسات توجیهی، صحبت و تعامل شخصی با افراد و ...)

دوره «مأوا» دوره‌ای است که با هدف استعدادیابی و توانمندسازی فعالان علوم انسانی و اجتماعی، در سه مرحله استعدادیابی، کارآموزی و کارورزی، در محورهای پژوهش، آموزش و رسانه، و در حوزه رشته های مختلف علوم انسانی مانند حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، مدیریت، تربیت و خانواده، جامعه و فرهنگ و... برگزار می شود. از اهداف این دوره می توان به کشف استعدادها و مهارت‌های افراد علاقه‌مند به فعالیت در سطوح گوناگون علوم انسانی و اجتماعی، جهت دهی و هدفمندسازی فعالیت های مختلف علمی و رسانه ای داوطلبین، و آموزش و پرورش استعدادها و مهارت‌های ایشان با بهره‌گیری از روش‌های علمی و تخصصی بسیار دقیق و اجرای برنامه‌های منظم علمی اشاره کرد. همکاری پژوهشی با کارآموزان منتخب که در دوره قبل مورد پذیرش قرار گرفته اند، ابتدا در قالب پروژه‌ای و سپس بعد از تأیید مسئولین مربوطه به صورت قراردادی ادامه همکاری خواهند داشت. در این بازه فعالیت ها و اقدامات کارورزان از جهات مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد.


تعداد جلسات

درس/سرفصل

نام و نام خانوادگی

ردیف

2

بستر های نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی

استاد مهدی قلی نژاد

1

2

کلیات پژوهش و مطالعات هستی‌شناختی در علوم انسانی و اجتماعی اسلامی

استاد مجتبی حسنی

2

3

فرایند حل یک مسئله اجتماعی از ابتدا تا حصول نتیجه

استاد مجتبی حسنی

3

1

هستی شناسی اجتماعی به همراه پرسش و پاسخ

استاد سیدعلی سیدی فرد

4

1

ضرورت پژوهش در عرصه علوم انسانی اسلامی

استاد دکتر ججت الاسلام عبدالحسین خسروپناه

5

3

روش شناخت مسائل اجتماعی

استاد محمدرضا فتح الله بیاتی

6

4

کارگاه کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه حقوق عمومی

استاد سیدحسین هاشمی

7

4

کارگاه کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه تأمین اجتماعی

استاد جواد کجوری

8

1

آشنایی با منطق علمی و عملی مرحله کارآموزی دوره مأوا

استاد امیر نعیمی

10

4

کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه جامعه و فرهنگ

استاد محمدصابر اسدی

11

4

کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه زنان و خانواده

استاد امین مهدی زاده

12

4

کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه فرهنگ و مشارکت سیاسی

استاد سعید منصوریان

13

4

کلیات پژوهش و مسأله‌شناسی حوزه مدیریت عمومی و زمامداری

استاد حمیدرضا طاهری

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسترهای نقش آفرینی در علوم انسانی و اجتماعی

استاد دکتر مهدی قلی نژاد

چکیده مباحث:

دکتر قلی نژاد در این جلسه با تأکید بر ضرورت فعالیت در عرصه علوم انسانی بیان داشت که اساساً علم به جهت کاربردی که دارد و از آن در حل مسائل جامعه و نیازهای جامعه استفاده می شود، اهمیت دارد؛ اما متأسفانه نظام آموزشی و پژوهشی ما ناظر به جامعه و نیازهای جامعه ما تعیین نمی شود. همچنین ایشان تأکید کردند که اگر با مبانی و روش هایی که الان مرسوم است پیش برویم، در دنیا به مرجعیت نخواهیم رسید، چرا که غربی‌ها در فضای علوم انسانی در بسیاری از حوزه ها جلوتر هستند و به همین خاطر است که می بایست رویکرد اسلامی را برای تحول علوم پیگیری کرد، به این معنا که اسلامی بودن باعث مرجعیت ما در ایران و دنیا می شود.

 

کارگاه مسأله شناسی و فرایند حل مسأله

استاد دکتر مجتبی حسنی

چکیده مباحث:

در این کارگاه ابتدا توضیحاتی در مورد ضرورت مسأله پژوهشی و فرایند کشف مسأله ارائه شد و سپس روش حل مسأله که با در نظر گرفتن اقتضاءات جامعه ایرانی و اصول و تعالیم اسلامی و زیر نظر اساتید حوزوی و دانشگاهی استخراج شده است در قالب دو کارگاه برگزار شد. علاوه بر این هسته های علمی مبتنی بر نظام مسائل استخراج شده تشکیل و دانشجویان حسب علاقه و توانمندی خود در هر یک از این هسته ها مشغول به فعالیت و پژوهش شدند.

 

الگوی اجمالی نظام فرهنگی اسلام

استاد دکتر محمدرضا فتح اله بیاتی

ضرورت موضوع:

لزوم آشنایی مخاطبین با نظام فرهنگی اسلام به صورت اجمالی برای انتخاب

خرده نظام های نظام فرهنگی و مسائل مربوط به هر کدام

خلاصه بیان شده:

گیدنز فرهنگ را اینگونه تعریف میکند:

فرهنگ در یک جامعه، هم شامل جنبه های نامحسوس، عقاید، اندیشه ها و ارزش هایی که محتوای فرهنگ را م یسازند و هم جنب ههای ملموس و محسوس است . با توجه به اصول و مبانی شهید صدر تعریفی که میتوان از فرهنگ بیان کرد، عبارت است از: مجموعه ای در هم تنیده از باورهای اساسی، برداشت های مختلف از پدیده ها و عواطف و احساسات ناشی ازآنها که نزد ذهن عده ای از افراد به صورت عادت در آمده و به رفتارها و تولیدات انسان جهت م یدهد .»اصل یترین تعابیر مرتبط با مفهوم فرهنگ در اندیشه شهید صدرا شامل زمینه جامعه اسلامی، منش، روحیه، فرهنگ و تمدن میشود. از نظر شهید صدر فرهنگ غیر از تمدن است؛ فرهنگ نوع نگرش به زندگی است درحالیکه تمدن رو شهای زیستن است که با تحول علوم و اکتشافات تغییر میکند. هدف نظام فرهنگی از نظر شهیدصدر: «الگوی آرمانی، متعلق همه تمایلات بوده و تمام قوای ادراکی وتحریکی انسان را به سوی خود بسیج میکند و بشر به طور طبیعی یک الگوی آسمانی را انتخاب میکند.

کلیات پژوهش و مسأله شناسی حوزه حقوق عمومی

استاد دکتر سیدحسین هاشمی

ضرورت موضوع:

شناخت مسائل و چالش های ایران در تعامل با سازمان های بین المللی یکی از موضوعات مهم برای حل مسائل حقوق بین الملل ایران است.

خلاصه بیان شده:

یکی از بایسته های فنی و تکنیکی قانون گذاری، تنقیح است. در واقع جایگاه دانش تنقیح در علم تقنین به مثابه علم اصول فقه برای علم فقه است و از این جهت دانش تنقیح یک علم آلی است. از سوی دیگر زمانی یک علم آلی وصف اسلامی کسب می‌کند که هدفی اسلامی داشته باشد. در نتیجه اگر هدف تنقیح مورد تأیید اسلام باشد؛ خود تنقیح قوانین نیز مورد تأیید است. هدف نهایی از تنقیح، افزایش کیفیت قانون گذاری است.

تنقیح پیشینی در مجلس شورای اسلامی آسیب های فراوانی را دارد. بخشی از چالش های تنقیح پیشینی مرتبط با عملکرد معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی و بخشی دیگر مرتبط با عملکرد نمایندگان مجلس است. رعایت ضوابط تنقیح پیشینی به هنجار غالب در میان فرهنگ نمایندگی مجلس تبدیل نشده است. همچنین معاونت قوانین مجلس ابزار نرم افزاری، نیرو انسانی متخصص و برای تنقیح پیشینی را ندارد. برای ارتقا تنقیح پیشینی پیشنهاد می‌شود:

1. تغییر آیین نامه داخلی مجلس در تنقیح پیشینی

2. ایجاد زیرساخت جامع قوانین برای معاونت قوانین مجلس

3. اصلاح قانون تنقیح و تدوین قوانین و مقررات کشور

4 . تقویت دانش تنقیح قوانین در نظام حقوقی

 

کلیات پژوهش و مسئله شناسی تامین اجتماعی

استاد دکتر جواد کجوری

ضرورت موضوع:

یکی از وظایف اصلی دولت اسلامی کمک به افرادی است که نمی توانند نیازهای خود را رفع کنند. تامین اجتماعی نهادی است که در جمهوری اسلامی ایران این وظیفه را بر عهده دارد و عملکرد صحیح آن باعث محقق شدن بخش مهمی از الگوی مطلوب می شود.

خلاصه بیان شده:

درباره سامان ههای بازنشستگی کشور باید گفت هر چند در گذشته و برای چندین دهه نسبت به این موضوع بی توجهی شده است، اما در سا لهای اخیر به علت بروز موازنه منفی در اکثر صندوق های بازنشستگی، نظر کارشناسان و مدیران صندوق ها نسبت به چالش های موجود در نظام بازنشستگی جلب شده است. در مجموع باید گفت هرچند نظام بازنشستگی در اثر کم توجهی مدیریت در سطح کلان، ماهیت نظام بازنشستگی بر اساس حقوق تعریف شده، قطع ورودی ها، قوانین و مقررات حاکم بر سامانه های بازنشستگی، از یک هنجار علمی خارج شده است با این وجود پژوهش ها و بررسی هایی که در سال های اخیر انجام شده است می تواند در شناسایی و کاهش نارسایی ها بسیار موثر باشد.

 

کلیات پژوهش و مسئله شناسی فرهنگ  و مشارکت سیاسی

استاد سعید منصوریان

ضرورت موضوع:

ضرورت آشنایی با مسائل حیطه فرهنگ سیاسی که مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مقام نظام سیاسی بیان فرمودند و ارائه راه حل برای آنها

خلاصه بیان شده:

آنچه ملت ایران را از سایر ملل همسایه و حتی سایر ملل جهان جلوتر قرار میدهد همین قدرت تحلیل سیاسی و درک سیاسی بالای آنهاست. عدم تکامل رشد سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی مردم ایران و عدم داشتن تحلیل سیاسی درست از مهم ترین مسائل ما در حوزه فرهنگ سیاسی در این حوزه است. طبق بیانات مقام معظم رهبری مهمترین و اصلی ترین داعیه دار مطالبه گری دانشجویان و جوانان جامعه هستند که در راه بایستی نکاتی نظیر طرح مسائل، پیگیری علمی و عملی مطالبات را جدی بگیرند. ملتی که امید نداشته باشد، انگیزهای برای کار و فعالیت هم ندارد و این خود مسأله ای است که اگر حل نشود چرخ کار و فعالیت در کشور را علاوه بر ایستایی به عقب خواهد برد.

 

 

 


فایل‌های ضمیمه:
1401/03/01 - ١٧:٤٧ / شماره خبر: ٢٩٣٨ / تعداد نمایش خبر: 184
1401/03/01 - ١٧:٤٧ / Code: ٢٩٣٨ / Number: 184

خروج




«نشریات علمی مرکز»

    


آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 

  پست الکترونیکی: ist@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:19850