يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

سیری بر تاریخ نظام خدمات حقوقی و قضایی در ایران؛ نهاد وکالت


سیری بر تاریخ نظام خدمات حقوقی و قضایی در ایران؛ نهاد وکالت

باسمه تعالی

مقصود از نظام خدمات حقوقی و قضایی آن دسته از خدماتی است که در فرایند رسیدگی قضایی به مردم و دستگاه قضایی کمک می کند اصول و قواعد رسیدگی عادلانه را رعایت کنند و در هر صورت حقوق افرادی که توانایی کافی برای دفاع از خود را ندارند یا اساسا دسترسی به نظام قضایی ندارند، پایمال نشود. بر این اساس مشاغلی همچون وکالت، مشاوره حقوقی، کارشناسی حقوقی و مانند آن به وجود آمدند. تا قبل از استقرار مشروطیت در ایران قضاوت و دادرسی زیر نظر علماء و روحانیون قرار داشت و در محاکم شرع مرافعات مردم در محاضر مجتهدین و مراجع شرعی طرح و حل و فصل میشد. به تبع این موضوع خدمات و مشاغلی همچون وکالت که از مهمترین خدمات حقوقی است، به صورت امروزی وجود نداشت. البته در همین دوران افرادی به عنوان وكیل (که حرفه و شغل رسمی آنان وكالت نبود) به منظور حمایت ازحقوق افراد بدون هیچ قید و شرطی و بر سبیل اتفاق! به دفاع می پرداختند. با این وجود چون شرط اساسی انجام این وظیفه دانش کافی و مهارت در سخنوری و استدلال بود و نیز ملاک قضاوت و حل و فصل منازعات، اشراف و تسلط بر اصول فقهی و استنباطات شرعی، فتاوی مجتهدین و مانند آن بود، وکلای دعاوی با توسل به مبانی فقهی و شرعی و نیز بهره گیری از علومی مانند منطق و فلسفه و گاه حتی با شعر و ادبیات از موکلین خود دفاع می کردند و به میزان برخورداری از این دانش و مهارت ها موفق در دفاع از موکلین خود بودند[1].

تا آنکه در نتیجه تحولات نظام حقوقی در دوران مشروطیت لازم شد امور حقوقی مانند وکالت نظم و ترتیبی جدید بیابد و رفته رفته به سمت رسمی تر شدن خدمات حقوقی گام بردارد. بر همین اساس با تصویب «قانون اصول تشکیلات و محاضر شرعیه و حکام صلحیه» در تاریخ ۲۶/۰۴/۱۲۹۰ هجری شمسی وکالت رسمی و مقررات مربوط به آن وضع گردید. البته در کنار وکالت رسمی، وکالت غیررسمی نیز کماکان معتبر بود. چرا که اغلب ارائه خدمات حقوقی توسط این عده انجام می گرفت، تعداد اندکی تصدیق نامه وکالت رسمی داشتند و به عبارت دیگر نظام قضایی هنوز نیازمند یاری چنین وکلایی بود. از آن زمان به بعد وقایع و اتفاقات زیادی برای نهاد وکالت افتاد که سیر مختصر مراحل آن در زیر قابل مشاهده است:

تاریخ

(هجری شمسی)

واقعه تاریخی حقوقی

نتیجه مهم

وضعیت نهاد وکالت در آن دوره

۱۲۹۶

صدور فرمان راجع به وكلا و اولین نظام نامه وکلا در سال ۱۲۹۶ و صدور نظام نامه جدید وکالت در همان سال

الزام به امتحان وکالت و صدور تصدیق نامه برای وکلا بر اساس مقررات نظام نامه

وابستگی کامل صدور پروانه وکالت به سلیقه و خواست وزارت عدلیه

۱۳۰۰

تشکیل اولین مجمع وکلا در سال ۱۳۰۰ و اصلاح قانون اصول تشکیلات عدلیه

تشکیل مجمع وکلا و انتخاب هیأت مدیره و از بین رفتن وکالت غیررسمی

وابستگی مجمع وکلا به دولت و نمایندگی اعضای مجمع وکلا میان دولت و وکلا

۱۳۰۹-۱۳۱۵

فرمان وزیر عدلیه به تشکیل اولین کانون وکلا و تصویب قانون وکالت در سال ۱۳۱۴ و ۱۳۱۵

تشکیل اولین کانون وکلا

کاهش وابستگی نهاد وکالت به دولت نسبت به قبل

۱۳۳۱-۱۳۵۷

تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری به همت دکتر مصدق و وضع قوانین و آئین نامه های پس از آن

تشکیل کانون وکلای مستقل از دولت و قوه قضائیه

استقلال نهاد وکالت

۱۳۵۷-۱۳۶۷

انحلال کانون وکلا و تعیین سرپرست موقت برای رسیدگی به امور وکلا از سوی شورای عالی قضایی

انحلال کانون وکلا

ممانعت برخی از دادگاه ها از حضور و مداخله وکیل در رسیدگی قضایی

۱۳۶۷-۱۳۷۰

تصویب ماده واحده انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی

مخالفت مجلس و قوه قضائیه با انتخاب هیأت مدیره کانون

تأکید بر اجرای اصل ۳۵ قانون اساسی و مکلف کردن دادگاه ها به پذیرش وکیل

امکان وکالت در دعاوی

۱۳۷۰-۱۳۷۵

تصویب قانون اصلاح کانون های وکلای دادگستری

تشکیل هیأت بازسازی کانون های وکلا مرکب از ۶ وکیل و ۳ قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه

انفصال دائم برخی وکلا از وکالت به دلیل وابستگی به رژیم سابق و عقیده مخالف با هیأت بازسازی کانون

۱۳۷۶-۱۳۷۹

تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری

- مکلف کردن کانون وکلا به برگزاری آزمون کارآموزی وکالت

- اعطای پروانه کارآموزی به فارغ التحصیلان حقوق و حوزه علمیه

- تعیین شرایط عضویت در هیأت مدیره و رسیدگی به صلاحیت آن ها در دادگاه انتظامی قضات

نظارت و مداخله قوه قضائیه در امور کانون

۱۳۷۹

تصویب ماده ۱۸۷ قانون برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سال ۱۳۷۹

- امکان صدور مجوز تأسیس مراکز مشاوره حقوقی توسط قوه قضائیه

- مخالفت وکلای کانون با این قانون

امکان ارائه مشاوره حقوقی توسط افراد تأیید صلاحیت شده به وسیله قوه قضائیه در کنار وکلای کانون

۱۳۸۱

صدور آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه توسط ریاست قوه قضائیه

تشکیل «مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه» ذیل قوه قضائیه

- بیشتر شدن تعداد وکلا در جامعه

- دو دستگی میان وکلای مرکز و وکلای کانون

۱۳۹۷

بازنگری در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه

استقلال «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده»

تشدید دو دستگی میان وکلای مرکز و وکلای کانون

جدول شماره (۱): سیر وقایع مهم نهاد وکالت در ایران

 

در سال های اخیر و به ویژه از زمان تشکیل «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده» («مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه» سابق) همواره میان دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا اختلاف و دودستگی وجود داشته است. ریشه این دو دستگی و اختلاف را نیز می توان به بسیاری مسايل از جمله تفاوت برداشت از مفهوم خدمات عمومی و حقوق عامه دانست. از سویی انجام خدمات قضایی و احقاق حقوق مردم در گرو دسترسی مناسب آنان به وکلاست و این موضوع با محدودیت های به وجود آمده در کانون وکلای دادگستری برای برگزاری آزمون های وکالت ناسازگار است و از سویی تخصص و خبرگی وکلا در وصول به حقوق مردم تعیین کننده است و بدون تضمین آن، سپردن دعاوی به وکلای غیرمتخصص توجیه پذیر نیست. در این میان برداشت صحیح از اصولی مانند خدمات عمومی، استقلال وکلا، تخصص و پیچیدگی وکالت در نظام حقوقی ایران و مواردی از این قبیل تعیین کننده به نظر می رسد.

 

 

سید حسین هاشمی، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)



[1] مدنی، جلال الدین. (۱۳۷۶)، آئین دادرسی مدنی، جلد اول، تهران، انتشارات پایدار، ص ۳۶۸.

 


فایل‌های ضمیمه:
1401/01/21 - ١١:١٦ / شماره خبر: ٢٨٤٦ / تعداد نمایش خبر: 309
1401/01/21 - ١١:١٦ / Code: ٢٨٤٦ / Number: 309

خروج




«نشریات علمی مرکز»

    


آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام 

  پست الکترونیکی: ist@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:19824