يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

سنجش تأثیر منزلت کارکنان بر عزت‌نفس آنها با نقش میانجی جلب احترام دیگران


سنجش تأثیر منزلت کارکنان بر عزت‌نفس آنها با نقش میانجی جلب احترام دیگران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سید عبدالله صالح نژاد 1    حسن درویش2
1پژوهشگر مرکز سرمایه انسانی دانشکده مدیریت، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام
2دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور
چکیده
این پژوهش، به منظور شناسایی ابعاد تشکیل دهنده منزلت و تأثیر آن بر عزت نفس در بین کارکنان بانک مهر اقتصاد انجام شد. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی است و از روش آمیخته بهره میبرد. پس از مرور منابع و مآخذ مربوط به موضوع و گرفتن نظر خبرگان، با فن دلفی، مدل منزلت کارکنان تدوین شد. ابعاد تشکیل‌دهنده «منزلت کارکنان» شامل بعد «شخصی، شغلی، سازمانی و اجتماعی» است. سپس پرسشنامه محقق ساختة مورد تایید خبرگان، به صورت الکترونیکی در سامانه نظرسنجی بانک بین 1726 نفر از کارکنان بانک مهر اقتصاد با استفاده از نمونه‌گیری خوشه ای توزیع شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Smart-pls و معادلات ساختاری به شیوه حداقل مربعات جزئی انجام شد. بر اساس نتایج به دست آمده، با توجه به ضرایب استاندارد وزنی، به ترتیب بُعد شخصی با 62%، سپس بُعد اجتماعی با 21% و در نهایت بُعد شغلی با 16% بر منزلت کارکنان بانک مهر اقتصاد تاثیرگذار هستند. اثرگذاری بُعد سازمانی بر منزلت در نمونه مورد بررسی معنادار نبود. همچنین میزان اثر مستقیم منزلت بر عزت نفس کارکنان745/0 و اثر غیر مستقیم آن بر عزت نفس از طریق متغیر میانجی «جلب احترام»،139/0 به دست آمد. بر مبنای نتایج پژوهش، مدیران بانک مهر اقتصاد برای افزایش سطح منزلت و عزت نفس کارکنان خود، باید تمرکز بیشتری بر تقویت برند سازمانی و غنی‌سازی شغلی داشته باشند.
کلیدواژه‌ها

منزلت؛ کارکنان؛ عزت‌نفس؛ جلب احترام

دانلود متن کامل مقاله


فایل‌های ضمیمه:
1400/10/05 - ١٠:٥٢ / شماره خبر: ٢٥٦٣ / تعداد نمایش خبر: 479
1400/10/05 - ١٠:٥٢ / Code: ٢٥٦٣ / Number: 479

خروج




«نشریات علمی پژوهشکده»

 

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) 

    پست الکترونیکی: kic@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:18866