يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

مباني و اصول مشتري مداري در اسلام


مباني و اصول مشتري مداري در اسلام

منبع:الله تولایی, روح, صالح نژاد, سیدعبدالله, & حمیدزاده. مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام. فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس1387(19), 83-115.

روح الله تولايي سيدعبدالله صالح نژاد مريم حميدزاده3

  1. دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی دانشگاه امام صادق علیه السلام
  2. دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی دانشگاه امام صادق علیه السلام
  3. دانشجوی دانشکده علوم حدیث

چکيده

تحقيق حاضر با هدف آشنايي با مباني و اصول و راهکارهاي ارائه شده در دين مبين اسلام در خصوص مفهوم «مشتري مداري» انجام شده است. اين مقاله از نوع تحقيقات کاربردي بوده و روش انجام آن پيمايشي و مطالعات کتابخانه اي مي باشد. همچنين ابزار گردآوري اطلاعات فيش برداري مي باشد. امروزه نقش مشتريان براي سازمانها از حالت پيروي محض از توليدکننده؛ به هدايت سرمايه گذاران، توليدکنندگان و حتي محققان و نوآوران مبدل گشته است. به اين ترتيب بسياري از مفاهيم و تئوري هاي سازمان و مديريت بر محور «مشتري مداري» و چگونگي کسب رضايت مشتريان ارائه شده اند. در دنياي رقابتي و بازارهاي پيچيده داخلي و بين المللي امروز؛ سمت و سوي کليه فعاليت هاي سازمان ها براي تأمين نيازهاي مشتريان و مخاطبان و کسب رضايت و اعتماد آنها مي باشد. در بازار گسترده امروز موفقيت يا عدم موفقيت هر سازماني به رفتار مشتري و مخاطب آن بستگي دارد.  از طرفي از نگاه اسلام؛ مشتري مداري را نوعي ارزش نهادن به انسان و تامين حوائج و نيازهاي او مي توان تعريف کرد. لذا با توجه به اينکه انسان موجودي است که در ديدگاه دين مبين اسلام اشرف مخلوقات و خليف الله مي باشد؛ فهم رهنمودها و اصول و مباني که دين اسلام در زمينه مشتري مداري دارد بايد مورد توجه سازمانها در جوامع اسلامي قرار گيرد. مقاله حاضر پس از بيان مفهوم مشتري و نيازهاي او و رضايت مشتريان؛ به بررسي آيات و روايات مرتبط با اين موضوع در سه سطح کلي زير مي پردازد:
1. مباني و اصول مشتري مداري در اسلام (مواردي را شامل مي شوند که در تمامي معاملات مبنا قرار مي گيرند و در صورت تخلف از آنها معامله با مشکل مواجه مي شود)؛
2. روش هاي معامله و احکام برخورد با مشتري (شامل واجبات و محرمات و احکام معاملات مي باشد)؛
3. رفتار و اخلاق در برخورد با مشتري

 

دانلود فایل کامل مقاله


فایل‌های ضمیمه:

دانلود فايل : مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام.pdf ( 277KB )
1400/08/23 - ٠٨:٢٩ / شماره خبر: ٢٥٠٢ / تعداد نمایش خبر: 219
1400/08/23 - ٠٨:٢٩ / Code: ٢٥٠٢ / Number: 219

خروج




«نشریات علمی پژوهشکده»

 

آدرس: تهران - بزرگراه شهید بابایی - دانشگاه جامع امام حسین (ع) 

    پست الکترونیکی: kic@ihu.ac.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.
همراهان این صفحه:18871