يکشنبه ٠٧ مرداد ١٤٠٣ |
چاپ خبر Print
مباني و اصول مشتري مداري در اسلاممنبع:الله تولایی, روح, صالح نژاد, سیدعبدالله, & حمیدزاده. مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام. فصلنامه علمی توسعه سازمانی پلیس, 1387(19), 83-115. روح الله تولايي1 سيدعبدالله صالح نژاد2 مريم حميدزاده3
چکيده تحقيق حاضر با هدف آشنايي با مباني و اصول و راهکارهاي ارائه شده در دين مبين اسلام در خصوص مفهوم «مشتري مداري» انجام شده است. اين مقاله از نوع تحقيقات کاربردي بوده و روش انجام آن پيمايشي و مطالعات کتابخانه اي مي باشد. همچنين ابزار گردآوري اطلاعات فيش برداري مي باشد. امروزه نقش مشتريان براي سازمانها از حالت پيروي محض از توليدکننده؛ به هدايت سرمايه گذاران، توليدکنندگان و حتي محققان و نوآوران مبدل گشته است. به اين ترتيب بسياري از مفاهيم و تئوري هاي سازمان و مديريت بر محور «مشتري مداري» و چگونگي کسب رضايت مشتريان ارائه شده اند. در دنياي رقابتي و بازارهاي پيچيده داخلي و بين المللي امروز؛ سمت و سوي کليه فعاليت هاي سازمان ها براي تأمين نيازهاي مشتريان و مخاطبان و کسب رضايت و اعتماد آنها مي باشد. در بازار گسترده امروز موفقيت يا عدم موفقيت هر سازماني به رفتار مشتري و مخاطب آن بستگي دارد. از طرفي از نگاه اسلام؛ مشتري مداري را نوعي ارزش نهادن به انسان و تامين حوائج و نيازهاي او مي توان تعريف کرد. لذا با توجه به اينکه انسان موجودي است که در ديدگاه دين مبين اسلام اشرف مخلوقات و خليف الله مي باشد؛ فهم رهنمودها و اصول و مباني که دين اسلام در زمينه مشتري مداري دارد بايد مورد توجه سازمانها در جوامع اسلامي قرار گيرد. مقاله حاضر پس از بيان مفهوم مشتري و نيازهاي او و رضايت مشتريان؛ به بررسي آيات و روايات مرتبط با اين موضوع در سه سطح کلي زير مي پردازد:
فایلهای ضمیمه: دانلود فايل : مبانی و اصول مشتری مداری در اسلام.pdf ( 277KB ) 1400/08/23 - ٠٨:٢٩ / شماره خبر: ٢٥٠٢ / تعداد نمایش خبر: 219
1400/08/23 - ٠٨:٢٩ / Code: ٢٥٠٢ / Number: 219
خروج خدمات ما |