دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > کتاب:توسعه تفکر راهبردی
 


چاپ خبر Print

کتاب:توسعه تفکر راهبردی


کتاب:توسعه تفکر راهبردی

موضوعات مرتبط: محصولات دانشی تحول و تعالی سازمانی

مشخصات کتاب

عنوان‌: توسعه تفکر راهبردی

                      

نویسندگان: دکتر محمد بازرگانی - دکتر محمد شوقی

ویراستار: دکتر جلیل صفری

حروف چینی و صفحه ارایی: ناهید آقامیرزایی

طراحی جلید : سید مسعود طحانی

ناظرین فنی چاپ: سید محمد باقر موسوی - مسعود یاوری

نوبت چاپ: اول(فروردین 1397)

شمارگان: 200 نسخه

قیمت:250/000 ریال

معرفی کتاب:

پیشگفتار

بقا و بالندگی سازمانها نیازمند مدیرانی اندیشمند است که با بینشی یکپارچه به سازمان و محیط و با بهره گیری از فرصتها و شایستگی ها، قواعد بازی را به سود خویش تغییر دهند و با کشف به موقع فرصتها و خلق و تحقق چشم انداز و راهبردهای خلاق و قاعده شکن، موجبات موفقیت سازمان را فراهم آورند. توجه به ویژگی های محیطی در اعصار مختلف موجب تکامل روند پارادایم های برنامه ریزی در ابعاد گوناگون و توسعه مدیریت و تفکر راهبردی شده است. در شرایط امروز به جهت پیچیده شدن روابط محیطی و بروز تغییرات جهشی و غیرخطی، رویکردهای تجویزی، دیگر چندان اثربخش نیست و جای خود را به بهره گیری از رویکردهای توصیفی از جمله تفکر راهبردی داده است.

برای توسعه تفکر راهبردی در محیط متلاطم و ناپیوسته امروز و فردا، نمی توان تنها به سطح فردی توجه کرد، باید نگاهی چند سطحی داشت. در این کتاب تلاش شده است تا مرز بین تفکر راهبردی با برنامه ریزی راهبردی و مدیریت راهبردی شفاف شود. ویژگی منحصر به فرد، این کتاب ارائه الگوی توسعه تفکر راهبردی مدیران سازمانها با نگاه سه سطحی و رویکرد سیستمی است.

این کتاب برای مدیران و مشاوران مدیریت و دانشجویان این رشته نگارش یافته، هرچند برای سایرین نیز می تواند آموزنده باشد. از خوانندگان این کتاب خواهشمندیم با ایده ها و اندیشه های پربارتان در غنی سازی و رفع ایرادات ما را یاری فرمایید. در پایان از خانواده های عزیزمان که در تمامی مراحل کار حامی و پشتیبان ما بودند، تقدیر و تشکر می نماییم.

مقدمه

 رقابت جهانی و تجارت روبه رشد جهانی در شرق و غرب، در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه، فضایی به شدت ناپایدار برای تمام کسب و کارها ایجاد نموده است؛ در چنین فضایی به دلیل اثربخش نبودن فرایند برنامه ریزی راهبردی و مدیریت راهبردی، تفکر راهبردی برای رشد و بالندگی سازمانی ظهور نموده است؛ تکامل پارادایم راهبرد از برنامه ریزی راهبردی به مدیریت راهبردی، سپس به تفکر راهبردی بازتابی از تغییرات محیطی است که به برنامه ریزی و مدیریت راهبردی کمک می نماید.

امروزه تفکر راهبردی زیربنای سازمانهای قابلیت محور محسوب می گردد و نیاز است که مدیران و کارکنان متناسب با نقش خود از تفکر راهبردی در کسب مزیت رقابتی و خلق ارزش برای مشتریان و ایجاد راهکارهای راهبردی استفاده نمایند؛ تفکر راهبردی، فرایند سنتز ذهنی است که بینش یکپارچه ای از سازمان و محیط را در ذهن ایجاد می نماید؛ در تفکر راهبردی توجه ما به توسعه شناختی و رفتاری مدیران است. مباحث آموزشی عمدتا متوجه «دانش افزایی» است در حالی که تغییر رفتار و شیوه تفکر مدیران به توسعه دیدگاه و نگرش آنان نیاز دارد. این تفاوت همان فاصله ای است که تفکر راهبردی را از برنامه ریزی راهبردی و مدیریت راهبردی متمایز می سازد. آنچه در تفکر راهبردی باید مورد توجه گردد سنتز ذهنی است که رویکردهای منطقی و همگرا را با فرایندهای خلاق و واگرا به گونه ای کل گرا و چشم انداز محور ترکیب می نماید. در این کتاب علاوه بر مباحث تفکر راهبردی، موضوع جدیدی به نام توسعه تفکر راهبردی است که برای مدیران سازمانها طرح شده و نوآوری کتاب هم در این موضوع نهفته است.کتاب حاضر دارای شش فصل است. سعی شده خواننده ابتدا با مبانی و مفاهیم تفکر راهبردی آشنا شود؛ سپس الگوها و مدل های تفکر راهبردی ارائه و در نهایت الگوی توسعه تفکر راهبردی مدیران تشریح شده است.

.


فایل‌های ضمیمه:
1400/01/03 - ١٥:٥٣ / شماره خبر: ٢٢٠٢ / تعداد نمایش خبر: 443
1400/01/03 - ١٥:٥٣ / Code: ٢٢٠٢ / Number: 443

خروج