دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > سلسه نشست کرسی‌های ترویجی نقد و نظریه پردازی/الگوی مداخله دولت در آسیب های اجتماعی
 


چاپ خبر Print

سلسه نشست کرسی‌های ترویجی نقد و نظریه پردازی/الگوی مداخله دولت در آسیب های اجتماعی


سلسه نشست کرسی‌های ترویجی نقد و نظریه پردازی/الگوی مداخله دولت در آسیب های اجتماعی

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)؛نشستالگوی مداخله دولت در آسیب های اجتماعی1 آذر1399توسط مرکز علم و فناوری فرهنگی و اجتماعی دانشکده و با ارائه دکتر علی خلیلی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام برگزار شد.

 

 

در این نشست دکتر خلیلی  با تاکید بر نظام تامین نیاز چارچوب نظری الگوی مداخله دولت در حل آسیب های اجتماعی را براساس تأمین نیاز بیان کردند و با توجه به چهارچوب تأمین نیاز به تبیین تحولات جامعه مدرن و جامعه ایران پرداختند.

وی اظهار داشت: هر فعل ارادی در انسان برای تأمین یک نیاز یا حل یک مشکل است. انسان ها نیازهای اجتماعی دارند یعنی بسیاری از نیازهایشان در جریان زندگی اجتماعی تأمین می شود و آسیب های اجتماعی وقتی به وجود می آید که در تأمین این نیازها خلل ایجاد می شود.فرهنگ ها تا قبل از دوران مدرن توصیف و تبیینی الهی از زندگی انسان داشتند؛ یعنی تأمین نیاز را در برنامه وحی جستجو می کردند. اما با شروع دوران مدرن چرخه تعریف و تشخیص و تأمین نیاز کاملا مادی و این دنیایی شد.

وی با توجه به مواجهه تمدن اسلامی و تمدن  غربی با این موضوع گفت: نظام تأمین نیاز غرب مبتنی بر ایجاد تضاد و تعارض است. مثلا اگر آمریکا را آباد می کند، آفریقا را نابود می کند. در نظریات توسعه به این بحث اشاره می شود که امکان آبادانی در نقطه ای با ویرانی نقطه دیگر همراه است.هر دو تمدن یک تشابه دارند و آن اینکه هر دو توانمند در تأمین نیاز هستند. اما دو تفاوت عمده دارند؛

تمدن اسلامی: توانمند در تأمین نیاز، مقاوم در برابر مشکلات، تأمین نیاز از راههای مفید

تمدن غربی: توانمند در تأمین نیاز، ناتوان در برابر مشکلات، تأمین نیاز از مضرترین راه.

تمدن غربی در بهترین حالت، مشکلات را از نقطه ای به نقطه دیگر سوق می دهد و در ظاهر به حل مشکل پرداخته در حالی که اساسا امکان حل مشکلات را ندارد، چون نمی تواند کلیت زندگی انسان را در همه هستی نگاه کند.

دکتر خلیلی تاکید کرد: نظام تأمین نیاز در نگاه اسلام، متکی بر خود است. بعد از لایه های حمایتی خویشاوندان، بعد همسایه ها، بعد شهر و شهروندی، در آخر حاکمیت برخوردار است. در حقیقت حاکمیت زمینه ساز فعالیت های مردم برای تأمین نیازهایشان است.
وی با استناد بر آمار جمعیت کلان شهر ها وبا تاکید بر از بین رفتن لایه های نظارتی و حمایتی و توزیع نا متوازن ثروت اظهار داشت: در اینجاباید ببینیم با چهارچوب تأمین نیاز چگونه آسیب ها تولید می شوند. عدم تأمین عادلانه نیازهای مردم در جامعه باعث ظهور آسیب ها می شود.عدم رویکرد تحول ساختاری در اصول گرایان و رویکرد اشرافیت زدگی در اصلاح طلبان سبب ظهور بیشتر آسیب های اجتماعی در کشور خصوصا حاشیه نشینی در کلان شهرها شده است. البته به طور واقعی از بین رفتن لایه های نظارتی و حمایتی از یک طرف و توزیع ناعادلانه ثروت از سوی حاکمیت سبب شکل گیری این آسیب ها در کشور شده است.
وی در پایان سه راهبرد اصلی مداخله دولت در جریان آسیب های اجتماعی با احیای عدالت فرهنگی را عنوان کرد:

1.تربیت فرد توانمند مقاوم هم افزا:نظام تعلیم و تربیت به رشد توانمندی های فرد در کنار تاب آوری ومقاومت ایشان در مشکلات و هم افزایی با دیگران می پردازد.

2.احیای کمربندهای حمایتی و نظارتی واسط بین فرد و حکومت

3.توزیع عادلانه منابع در اختیار دولت

لازم به ذکر است نشست بعدی با موضوع « مواجهه علوم انسانی با آسیب های اجتماعی » در روز دوشنبه به تاریخ 1399/10/8 ساعت 10 در مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی برگزار می شود.علاقه مندان به حضور در نشست به صورت مجازی می توانند با مراجعه به این لینک به این نشست ملحق شوند..

 


فایل‌های ضمیمه:
1400/01/01 - ١١:٢٧ / شماره خبر: ١٧٠٨ / تعداد نمایش خبر: 313
1400/01/01 - ١١:٢٧ / Code: ١٧٠٨ / Number: 313

خروج