دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی - اخبار > نخستین نشست تخصصی پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم اساتید دانشگاه
 


چاپ خبر Print

نخستین نشست تخصصی پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم اساتید دانشگاه


نخستین نشست تخصصی پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم اساتید دانشگاه

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(ع)،در آستانه روز وحدت حوزه و دانشگاه اولین نشست تخصصی پودمان تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب ویژه اساتید دانشگاه ها برگزار شد. در این نشست که به صورت وبینار در دانشگاه جامع امام حسین (ع) برگزار شد، حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و دکتر محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) به ایراد سخن پرداختند.

دکتر علی ذوعلم در سخنان خود، بیانیه گام دوم را فراتر از یک سند راهبردی خواند. وی ضمن اشاره به نقش برجسته دانشگاه در تحول و پیشرفت جامعه، در اندیشه رهبر انقلاب، دانشگاه را قوه عاقله نظام دانست. رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم در مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت حسب بررسی و مطالعه درباره چگونگی ایفای نقش نهاد علم در تحقق بیانیه گام دوم، انتظار می رود دانشگاه های کشور از طریق ایجاد اندیشکده های فعال و البته کم هزینه و پر بازده، به تبیین و تحقق بیانیه گام دوم بپردازند.

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر نیز در این نشست که با حضور استادان دانشگاه های تهران برگزار شد، بیانیه گام دوم را نقشه جهانی شدن انقلاب و الگوی حکمرانی ویژه آن دانست. وی نهاد علم، متشکل از دانشگاه و حوزه را، به مثابه لوکوموتیو قطار پیشرفت انقلاب اسلامی توصیف نمود. از این رو کارویژه های سه گانه زیر را برای بیانیه از سوی دانشگاه ضروری دانست: نخست، طراحی و تدوین الگوی گفتمان سازی برای نخبگان و مردم، دوم، طراحی و تدوین نقشه راه عملیاتی شدن بیانیه با افق چهل ساله، سوم، نگاشت نهادی و تقسیم کار ملی برای تحقق بیانیه.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به این که نظام مسائل دانشگاه ناظر به عرصه اجرا و حوزه ناظر به مسائل نظری است، تلفیق این دو فرهنگ در یکدیگر را موجب ایجاد ظرفیت منحصر به فردی برای تحقق اهداف نظام اسلامی و بیانیه گام دوم برشمرد که عالمان دنیای معاصر تشنه دریافت آن هستند.

وی ضمن تأکید بر این اصل که برای کادرسازی باید مدل و الگو داشته باشیم، و حال آنکه تمدن غربی و اسلامی دو الگوی متمایز ارائه می دهند، تصریح نمود که تبعیت از روش های تعلیم و تربیت و کادرسازی غربی خواه نا خواه نظام ارزشی غرب را نیز به همراه می آورد که بخش قابل توجهی از مشکلات امروز جوامع اسلامی به دلیل بی توجهی به ارتباط معنادار دانش و ارزش است. بدین منظور برای تحقق بیانیه گام دوم، تحول علمی و تعالی معنوی در نهاد علم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) و از طراحان الگوی ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تأکید کرد نظام ارتقاء اساتید دانشگاه ها نسبت خاصی با فعالیت تحولی و انقلابی ندارد و چنانچه خواستار تحقق بیانیه گام دوم هستیم تحول در سنجه های ارتقاء ضروری است. این مهم مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز می باشد. نظام ارتقاء اساتید باید استاد را به فعالیت در عرصه پیشرفت از جمله ارتباط با صنعت و فناوری و در نتیجه عنصر امید آفرین در کلاس و فرآیند کادرسازی تبدیل کند.

دکتر حسنی آهنگر خاطر نشان کرد مسائل یادشده در دانشگاه جامع امام حسین (ع) مورد اهتمام قرار گرفته است. دبیرخانه دائمی بیانیه گام دوم دانشگاه دو همایش بین المللی را با هدف: نخست، استخراج نظام مسائل بیانیه و دوم، استخراج نظام مسائل کارگزار مطلوب بیانیه با تأکید بر شخصیت شهید سلیمانی در دستور کار قرار داده که همایش اول در بهمن 98 و همایش دوم در بهمن 99 برگزار خواهد شد.

همچنین الگوی گفتمانی و نیز پودمان علمی-آموزشی تربیت مدرس و مربی تبیین و تحقق بیانیه در دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی دانشگاه طراحی و در سطح کشور در حال اجرا است. که نشست حاضر نیز در همین راستا و با هدف اساتید گرامی دانشگاه ها برگزار شده است. مرکز علم و فناوری حقوق دانشکده علوم اجتماعی نیز نسبت به طراحی اقدامات تخصصی در رابطه با پیگیری حقوقی شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی اقدامات خوبی را انجام داده است.

رئیس همایش بین المللی گام دوم انقلاب از اساتید دانشگاه دعوت کرد مقالات علمی خود را برای ارائه در بخش های شش گانه همایش به دبیرخانه همایش ارسال نمایند..

 


فایل‌های ضمیمه:
1400/01/01 - ٠٩:٤٨ / شماره خبر: ١٦٧٨ / تعداد نمایش خبر: 326
1400/01/01 - ٠٩:٤٨ / Code: ١٦٧٨ / Number: 326

خروج