يکشنبه ٣٠ ارديبهشت ١٤٠٣
 


چاپ خبر Print

حجت الاسلام علی فرحانی در نشست جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی: امتداد منطقی تفکرات ولایی امروز در راهبردهای تمدنی نتیجه بخش است.


حجت الاسلام علی فرحانی در نشست جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی: امتداد منطقی تفکرات ولایی امروز در راهبردهای تمدنی نتیجه بخش است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده صدر(ره)، دومین نشست از سلسله جلسات همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی با موضوع اندیشه امام خمینی (ره) در 16 خرداد ماه1402 در سالن علامه طباطائی مرکز همایش های غدیر قم از سوی دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار برگزارشد.
در این نشست حجت الاسلام علی فرحانی، پژوهشگر پژوهشکده شهید صدر(ره) و مدیر اندیشکده راهبری تحول در آموزش و پرورش نیز به ایراد سخنرانی پرداخت، وی درسخنانی به تبیین نظریه اسلامی وحدانی و تاثیر آن بر اسلامی سازی علوم انسانی پرداخت و گفت: بعضی نگاه ها نسبت به امام خمینی (ره) در محیط های حوزوی و دانشگاهی نگاهی متناقض است.
وی افزود: از منظر این افراد امام راحل با عرفان انقلاب کرد و اگر عرفان نبود، انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد؛ و در مقابا بعضی دیگر معتقدند که اگر امام (ره) فلسفه صدرا و یا فقه سنتی را نمی دانست، نمی توانست انقلاب کند.
حجت الاسلام علی فرحانی با بیان این نکته که مرحوم امام (ره) بر وجود تمدنی اسلامی در گذشته اصرار داشتند که در مقطعی این تمدن افول پیدا کرد؛ ادامه داد: امام معتقد بودند دوباره یک حرکت تمدنی آغاز شد که این تمدن اسلامی محوری جز اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام نداشته است.
این استاد حوزه تصریح کرد: در این نگاه آنچه که برای امام خمینی (ره) مهم بود خود اسلام است؛ نه اسلامی که توسط اندیشمندان علوم مختلف، قرائتی خاص پیدا کند.
وی افزود: براساس این قرائتها؛ عرفا، اخلاقیون و فیلسوفان از منظر خودشان اسلام راکاویده اند ؛ اما اصرار مرحوم امام (ره) بر این است که همه س این قرائت ها، با دقتی عمیق همه براساس منابع دینی است. اما توجه به هرکدام به تنهایی راهگشا نیست.
مدیر اندیشکده راهبری تحول در آموزش و پرورش بیان داشت: از منظر امام خمینی (ره) اسلام هویت وحدانی دارد که باید باهم دیده بشود وهمه اش با هم اثر دارد.
حجت الاسلام علی فرحانی تاکید کرد: ما درعرصه هایی که به نحوی امتداد منطقی تفکرات ولایی را داشته ایم به کارآمدی حداکثری دست یافته ایم و این امروز فراتر از حوزه های ملی ودرون کشوری، در زمینه راهبردهای تمدنی نتیجه بخش است.
پایان پیام/


فایل‌های ضمیمه:
1402/03/28 - ١١:٤٣ / شماره خبر: ٣٩٨٦ / تعداد نمایش خبر: 67
1402/03/28 - ١١:٤٣ / Code: ٣٩٨٦ / Number: 67

خروج




«نشریات پژوهشکده»

دوماهنامه امریکاشناسیفصلنامه علمی تمدن پژوهیفصلنامه مطالعات راهبردی آمریکا  

آدرس: تهران - تهرانپارس، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی و شهید باقری، خ رشید، خ شهید نوکار(154)، خ برادران شهید صادقی(113)، پلاک 112،

ساختمان شهید حمیدرضا اسداللهی، پژوهشکده شهید صدر(ره)  دانشگاه جامع امام حسین (ع) 

تلفن تماس: 76702510-021/  پست الکترونیکی: sadr@ihu.ac.ir  

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام) می باشد.

کانال در پیام رسان بله

همراهان این صفحه:25717