HoMePaGe iconSeArCh iconPlAy iconIHU LiveEn iconAA icon
 


چاپ خبر News-Print Print

افزایش محورهای وتویی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی/ مقاله تنها عامل موثر نیست


قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محورهای وتویی (بایستگی) در آیین‌نامه ارتقای اساتید و اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به ۹ محور افزایش یافت و مقاله دیگر محور اصلی در این آیین‌نامه نیست.


افزایش محورهای وتویی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات‌علمی/ مقاله تنها عامل موثر نیست

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، محمد سلیمانی امروز (دوشنبه) در نشست خبری در نشست خبری تشریح جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید و هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: بحث دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است و هر ملتی که علم و فناوری را به دست آورده و مراحل پیشرفت را سریع طی می‌کند؛ مانند ملت ایران که در این ۴۵ سال گذشته توانسته در زمینه های مختلف علمی گام های بلندی بردارد و در پیشرفت علمی جهان مشارکت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و در عرصه های مختلف علم و فناوری توفیق های بزرگی نصیب ملت ایران شده است.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد علمی و جهت دهی علمی کشور تاثیر دارد، بحث آیین نامه ارتقای اساتید دانشگاه است. همانطور که مقام معظم رهبری در بیانات خود بارها تاکید کرده‌اند دانشگاه محل تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است. آیین نامه ارتقا در هر سه زمینه یعنی تولید علم تولید عالم و جهت دهی علم و عالم اثر مستقیم دارد و بازنگری در این آیین نامه در جهت همین سه محور توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری و با رعایت همه قوانین و مقررات و اسناد بالادستی آیین نامه انجام و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.

سلیمانی در ادامه به تشریح ویژگی‌های آیین‌نامه پرداخت و گفت: آیین‌نامه ارتقا در گذشته چهار محور عمده؛ شامل فرهنگی تربیتی اجتماعی، آموزشی، پژوهش فناوری و اجرایی داشت ولی در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری، تولید فناوری و تکمیل چرخه علم تا تولید و اثرگذاری آن در تجارت و اقتصاد و تولید بخش فناوری، این موضوع جدا شد و پنج محور مورد توجه قرار گرفته است که محور پنجم توسعه فناوری و نوآوری است. در بخش فرهنگی در آیین نامه جدید به شاگرد پروری و مسئولیت اجتماعی توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نظم و انضباط تدریس و کمیت تدریس کیفیت تدریس در گذشته هم در آیین‌نامه مطرح بود ولی در آیین‌نامه جدید غنی تر و به تولید محتوا بیشتر پرداخته شده است. یکی از وظایف اساتید تولید محتواهای آموزشی است. موضوع پژوهش نیز با مولفه‌های مختلفی در آیین‌نامه مطرح است؛ مانند طرح‌های پژوهشی، افتخارات پژوهشی و جوایز در این حوزه همچنین هدایت دانشجویان دکتری برای گذراندن پسادکتری و در بخش فناوری و نوآوری توجه ویژه ای به دانش فنی و تولید دانش فنی شده است. برای توجه بیشتر به این موضوع در دانشگاه ها سرآمدهای فناوری خواهیم داشت. آیین نامه این سرفصل نیز از یک سال قبل ابلاغ شده و در دانشگاه ها سرآمدان فناوری در سطح دانشکده، در سطح دانشگاه و بعد در سطح ملی انتخاب می‌شوند. این موضوع هم در ایین‌نامه ارتقا امتیاز دارد.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: حتی فعالیت های عام المنفعه و نقش آفرینی در تدوین برنامه های علمی پژوهشی فناوری که استاد در سطح جامعه انجام می‌دهد در این آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته و ارتباط با صنعت و جامعه برجسته تر شده، همچنین موضوع مجلات علمی پژوهشی نیز برای مدیر مسئول و سردبیر مجله امتیازاتی دارد. مسئولیت های اجرایی که اساتید می توانند حضور داشته باشند؛ مثل اردوهای مختلف علمی، فرهنگی و اردوهای راهیان پیشرفت این هم در بخش علمی و اجرایی مدنظر قرار گرفته است.

افزوده شدن عناصر جدید به عنوان بخش‌های وتویی (بایستگی) آیین‌نامه ارتقا

وی ادامه داد: بخش اصلی و عمده دغدغه اساتید و مسئولان کشور، خصوصا مقام معظم رهبری این بخش وتویی (بایستگی) آیین نامه ارتقا است. یکی از ضعف ها این بود که بخش وتویی بیشتر پژوهشی و مقاله محور بود؛ بنابراین تدبیری اتخاذ شد که ارتقای استادان فقط متکی بر مقاله نباشد و ۹ محور شناسایی و در آیین نامه پیش بینی شد که از این محورها استادان بتوانند امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند. یکی از این ۹ محور مقاله و ۸ مورد دیگر شامل طرح های پژوهشی، کرسی های تخصصی و نظریه‌پردازی، هنر ارزنده، انتشار کتاب (کتاب تصنیفی و تالیفی)، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف و الزامات حرفه‌ای تایید شده است و در همه این محورها استاد باید پدید آورنده اصلی باشد و از هر کدام از این ۹ محور اگر امتیازات حداقلی بایستگی را به دست بیاورند به رتبه بالاتر ارتقا پیدا می‌کنند.

سلیمانی نتیجه گرفت: آیین نامه ارتقا دیگر فقط به مقاله بستگی ندارد؛ بلکه علاوه بر مقاله محورهای دیگر پیش بینی شده است. البته یک استاد می تواند امتیازات لازم را از ۳ محور به دست بیاورد؛ یعنی هم طرح پژوهشی، هم اختراع داشته باشد و از امتیازات تجمیع بشود. همچنین هر استادی حتما در هر مرحله ای که می خواهد به رتبه بالاتری ارتقا پیدا کند، باید حداقل سه مقاله داشته باشد. استاد دانشگاه بدون مقاله نمی تواند ارتقا یابد.

قائم مقام وزیر علوم در توضیح الزامات حرفه ای گفت: الزامات حرفه ای یعنی یک استاد مثل استاد دانشگاه باید حتما دارای صفحه خانگی برخط باشد؛ برون دادهای آموزشی پژوهشی اجرایی فرهنگی او در این صفحه قرار داده شود؛ برای اینکه دیگران بتوانند از این استفاده بکنند. همچنین استاد باید برنامه پنج ساله داشته باشد و به تصویب دانشگاه رسیده باشد. یا اینکه یک استاد باید نمرات دانشجویان را بموقع اعلام کند که جزء حرفه استادی است و باید رعایت شود و بی نظمی در این حوزه نباید پیش آید یا استاد درس‌ها را در طول هفته توزیع کند و طوری نباشد که در یک روز با خستگی سر همه کلاس‌ها برود یا متقاضی کاربرگ‌های لازم برای امتیازبندی بشود.

به گفته وی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هم وظایفی دارند مانند اینکه زیرساخت های لازم را برای کارنامه الکترونیکی فراهم کنند و یک کارشناس خبره و موثق را برای کمک به استاد در تکمیل کاربرگ‌ها در اختیار دانشکده ها و استادان قرار دهند.

سلیمانی درباره توجه به نقش استادان زن در آیین نامه ارتقا نیز گفت: حداقل ۳۰ درصد از فعالیت‌های علمی اجرایی بانوان هیات علمی در صورت داشتن فرزند کمتر از ۶ سال به ازای هر فرزند معاف می‌شوند، همچنین امتیازی به استادان متاهل در این آیین نامه تعلق نمی‌گیرد.


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: دوشنبه ١٤ خرداد ١٤٠٣ - ساعت : ١٥:٢٦ / شماره خبر: ٥١١٩/همراهان این خبر:537





 

تمام حقوق متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد.

یادمان شهدای گمنام دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام