HoMePaGe iconSeArCh iconPlAy iconIHU LiveEn iconAA icon
 


چاپ خبر News-Print Print

آئین رونمایی از کتاب مواجهه حکمت بنیاد در دانشگاه صنعتی شریف


مراسم رونمایی از کتاب مواجهه حکمت بنیاد با حضور دکتر جلیلی ریاست دانشگاه صنعتی شریف و سخنرانی دکتر محمدعلی برزنونی، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد.


آئین رونمایی از کتاب مواجهه حکمت بنیاد در دانشگاه صنعتی شریف

آئین رونمایی از کتاب مواجهه حکمت بنیاد در دانشگاه صنعتی شریف


به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین_علیه السلام_آئین رونمایی از کتاب مواجهه ی حکمت بنیاد_بن لایه های پیشرفت، توسعه و حکمروایی دانشگاه حکمت بنیان_ با حضور دکتر جلیلی، ریاست دانشگاه صنعتی شریف و مؤلفان این کتاب؛ دکتر محمدعلی برزنونی، مشاور ریاست و عضوهیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دکتر مهدی فاتح راد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از معاونین و مسئولین، در تالار طوس آن دانشگاه برگزار شد.

 در این مراسم که همراه با نقد و بررسی متن آغازین کتاب بود،  دکتر محمدعلی برزنونی، که به عنوان مؤلف کتاب مذکور حضور داشت، به نمایندگی از دانشگاه جامع امام حسین_علیه السلام_ به ایراد سخن پرداخت که متن سخنرانی وی به شرح زیر می باشد:

باسمه تعالی

انقلاب اسلامی، محدود به ایران نیست بلکه نقطۀ شروع ایجاد حکومت جهانی اسلام است (امام خمینی؛ 02/02/1368). خط کلی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی (امام خامنه‌ای؛ 14/07/1379) و ایجاد حاکمیت اسلامی است (همو؛ 20/08/1394) و باید حوزه (همو؛ 14/09/1379) و دانشگاه (همو؛ 20/08/1394) نقش‌آفرینی کنند؛ چرا که دانشگاه مبدأ همۀ تحول‌ها است (امام خمینی؛ 16/03/1358) و انتخاب درست ریل تمدن نوین اسلامی یا سراب توسعه بر مبنای تمدن جاری غرب، با ایفای نقش سوزن‌بانی دانشگاه‌ها (امام خامنه‌ای؛ 25/02/1386) میسر است و گام درست و نهایی، ذوب حوزه و دانشگاه است (امام خمینی؛ 29/04/1367) و باید در این عرصه، مکاتب، الگوها، منشورها و دستورعمل‌ها تدوین شود که مکتب دانشگاهی یکی از آن‌ها است.

کتاب مواجهۀ حکمت‌بنیاد؛ بن‌لایه‌های پیشرفت، توسعه و حکمروایی دانشگاه حکمت‌بنیان (مؤلفان: دکتر مهدی فاتح‌راد عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و دکتر محمدعلی برزنونی عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام؛ تهران: دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام؛ پاییز 1401) تلاش می‌کند طرحی نو از مواجهه با واقعیات جهان ارائه دهد و در کانون آن، به دانشگاه حکمت‌بنیان و بنیادها و ابعاد عملیاتی کلان آن پرداخته شده تا پیش‌زمینه‌ای بنیادین برای ارائۀ الگوی مکتب دانشگاه تراز اسلامی؛ یکپارچگی نظر-عمل به‌عنوان مهم‌ترین الگو و کانون آن، در دستیابی به تمدن نوین اسلامی باشد، باشد تا در تحول علمی و تعالی معنوی دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز آموزشی و پژوهشی در تمامی سطوح، مورد توجه صاحب‌نظران محترم حوزه و دانشگاه و پرورش و آموزش، قرار گیرد. بنیاد از پایه و پیِ بنا و بنیان از خودِ بنا پرده برمی‌دارد.

نظام مواجهه با واقعیت؛ منطق یا شیوۀ توجهی است که آدمی با ابتنای بر حقیقت، واقعیات و منظومۀ آن‌ها را ادراک یا متبلور می‌کند. در تعامل با پروردگار، جهان هستی، دیگر انسان‌ها و خویشتن در سطح کلان، از سه مواجهه می‌توان سخن گفت: 

الف) مواجهۀ کنش‌پذیرانه؛ مبیّن شأن انفعالی بشر در برابر طبیعت و باطن آن (یونان، روم و قرون وسطی). 

ب) مواجهۀ بیش‌کنشی؛ حاکی شأن فعال بشر و پیشرفت مبتنی بر عقل خودآیین و تغییر جهان (مدرن و پسامدرن). 

ج) معماری مواجهۀ معناگرا؛ مبین هم‌افزایی آدم و عالم در جهت رجوع به رب و رب الارباب با مراتب معرفتی حسی (عملی)، عقلی (نظری) و قلبی (نظری-عملی) و مراتب وجودی الله، فطرت و طبیعت که مواجهۀ مرتبه‌مند وجودی-معرفتی با غایت عینیّت آن‌ها را دنبال می‌کند. 

مواجهۀ حکمت‌بنیاد، مبیّن مواجهۀ مرتبه‌مند کشف-خلق معنا است که در دل خود، یکپارچگی نظر-عمل را دارد و متجلّی عدالت، زیبایی و منطق یکپارچۀ کل-جزء است و بلوغ تمدنی را به ظهور می‌رساند. برخلاف تمدن غرب، پیشرفت مرسوم، اصالت ندارد بلکه معماری منظومه‌گون این بلوغ و در قلب آن، دانشگاه حکمت‌بنیان، کانون تحول انسان و جوامع انسانی است. نخ تسبیح این مواجهه، حکمت است که غایت خود را در حکمت بالغه می‌یابد و این منظومگی، بلوغ و پیشرفت را به اتحاد می‌رساند و بلوغ حکمت‌بنیان، متولد می‌شود.

حکمت؛ جامع نظر-عمل یکپارچه و هم‌افزا و شروع با راهبری نظر و غایت اشراف نظر-عمل یکپارچه است. ساختار ظهور آن، تمدن است که صورت و وجه ساختاری و زبان آن محسوب می‌شود. حکمت؛ معماری مرتبه‌مند (معنوی، فکری و مادی) حقایق یقینی و باورهای واقع‌گرایانۀ آرمانی است که در ادراک‌های شهودی، عقلی، حسی، تصمیم‌ها و رفتارهای سعادت‌بخش معنوی و مادی انسان و جوامع انسانی در تمدن و مصنوعات تمدنی پدیدار می‌شود.

حکیم با التزام تام به مقدمات، ملازمات و مؤخرات قول و فعل خود و توازن در این ارکان سه‌گانه، برخاسته از توازن درون و قوای نفس، اندیشه‌ و گفتاری متقن در ساختار و محتوای قول و فعل خود را به ظهور می‌رساند و توازن در ساحت‌های نگرش-بینش؛ گرایش-کشش؛ کنش-واکنش-توانش را بروز می‌دهد.

نظام‌یافتگی فرهنگ-سیاست-اقتصاد ما را به منظومگی عبودیت-معرفت-معدلت هدایت می‌کند که از عینیت نظر-عمل و یکپارچگی هست-باید، گذشته-حال-آینده، فرد-جمع، ظاهر-باطن سخن می‌گوید و با کشف-خلق معنای جدید، دنیا-آخرت را نیز سامان می‌دهد.

در این راستا باید منطق جدید (وصل) با منظومگی ربوبیّت در مقابل منطق هرمی استکبار و نظام سلطه (فصل) با تربیت سلطه‌گر و سلطه‌پذیر، تبیین و ارائه شود.

این کتاب تلاش برای پاسخ به سه پرسش اساسی است: 

الف) شیوۀ مواجهه با واقعیات براساس دستگاه وجودی-معرفتی حکمت‌بنیاد؛ 

 

ب) معماری مواجهۀ حکمت‌بنیاد؛ که از نوعی معماری همدلی با تار ایمان (اخلاق حاکمیت) در پود عمل صالح (اخلاق اجتماع) و معرفت-اخوت با ضرب ایلافی پرده برمی‌دارد. نتیجۀ معدلت (عمل) در معرفت (واسط نظر-عمل)، عبودیت.

 

 

کانال رسمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام در پیام رسان های ایتا، بله و روبیکا:

http://eitaa.com/ihu_ac_ir

http://ble.ir/ihu_ac_ir

 https://rubika.ir/ihu_ac_ir


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: شنبه ١٣ اسفند ١٤٠١ - ساعت : ١٦:١٢ / شماره خبر: ٣٨٠٢/همراهان این خبر:330





 

تمام حقوق متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد.

یادمان شهدای گمنام دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام