HoMePaGe iconSeArCh iconPlAy iconIHU LiveEn iconAA icon
 


چاپ خبر News-Print Print

برگزاری مراسم تجلیل از مقام استاد و معلم و گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه


مراسم تجلیل از مقام استاد و معلم و گرامیداشت هفته ی عقیدتی سیاسی در سپاه با حضور مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا و جمعی از مسئولین، فرماندهان، اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام برگزار گردید.


برگزاری مراسم تجلیل از مقام استاد و معلم و گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه

اگر ما از نظام تربیت، درک درستی نداشته باشیم، قطعا در نظام آموزشی، به مشکل برمی خوریم.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، مراسم بزرگداشت مقام معلم و استاد و همچنین گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه روز شنبه ۱۷/ ۲/ ۱۴۰۱ و با حضور اساتید، فرهیختگان، اعضای هیئت علمی، ریاست و مسئول نمایندگی ولی فقیه دانشگاه جامع و همچنین میهمان ویژه این مراسم، جناب حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده معظم کل قوا در تالار اندیشه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام سعیدی با اشاره به بحث نظام تربیت و زمینه ی تحقق آن در نیروهای مسلح گفت: عنوان نظام آموزش و تربیت در نیروهای مسلح، صرفا فقط نظام آموزش بوده و تربیت به معنای واقعی کلام وجود نداشته است.

وی با اشاره به نظام تکوین و اینکه خداوند متعال در خلقت انسان یک مرحله نرم افزاری و یک مرحله سخت افزاری داشته است، خاطر نشان کرد: نرم افزار خلقت انسان از ذات ربوبی نشأت می گیرد و محاسبات آن بسیار دقیق و ظریف است و در مرحله ی دوم که تبدیل این نرم افزار  به سخت افزار است، این نقش مهم را به انبیاء و ائمه اطهار علیهم السلام و سلسه مراتب سازمانی امامت و ولایت سپرده است. به عنوان مثال پیامبر اکرم (ص) بعد از فتح مکه، نظام سازی و ساختارسازی کرد و شیوه های مختلفی را برای پیاده کردن شریعت در جامعه، بکار گرفت.

 

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی  فرماندهی معظم کل قوا در خصوص پیاده سازی و طراحی نرم افزار تربیت گفت: اگر ما از نظام تربیت، درک درستی نداشته باشیم، قطعا در نظام آموزش، به مشکل بر می خوریم. و از آنجا که نظام آموزش عالی کشور نرم افزاری در حوزه ی تربیت طراحی نکرده است، پس عملا نظام آموزشی ما هم حرفی برای گفتن در حوزه سخت افزاری نخواهد داشت. در حالی آموزش و تربیت لازم و ملزوم یکدیگرند و نمی توانند از هم جدا باشند.

وی با اشاره به آیه ی دوم سوره مبارکه ی جمعه، ادامه داد: از دیدگاه خداوند منان، تزکیه، بر تعلیم مقدم است. و از نظر مفسرین قرآن، واژه ی *یُزَکیهِم* یعنی زدودن آلودگی های شرک و بت پرستی و خرافه از ذهن مردم است تا زمینه ی تعلیم در جامعه فراهم شود.

حجت الاسلام سعیدی گفت: بنده با بهره گیری  از فرمایشات مقام عظمای ولایت و علامه ی شهید، مطهری(ره) در خصوص تعلیم و تربیت، دوازده تفاوت بین تعلیم و تربیت، استخراج کرده ام که عبارتند از:
۱- هدف از فلسفه تعلیم و آموزش، یادگرفتن است، امّا فلسفه ی تربیت، به معنای پیدا کردن هویت مطلوب است.
۲- هدف از تعلیم و آموزش شایستگی علمی و شغلیست ولی هدف در تربیت، ارتقای شایستگی اخلاقی و ارزشی است.
۳- هدف آموزش و تعلیم، شناساندن فضائل و رذائل است ولی هدف تربیت، زدودن و دور بودن از رذائل است.
۴- آموزش، ذهن را پرورش می دهد ولی تربیت،  دل، زبان و عمل را پرورش می دهد.
۵- آموزش اغلب دوره ای و مقطعی و دنیایی است اما تربیت، آخرتی و دائمی است.
۶- دوره ی آموزشی کوتاه مدت است ولی تربیت در طول زندگی، مستمر است.
۷- آموزش بار علمی و امتیازات خاص خود را دارد اما تربیت، بار ارزشی و امتیازات و گستره ی آن، متفاوت است.
۸- تعلیم و آموزش چندان نیاز به مراقبت نفسانی ندارد اما در تربیت، هم خود فرد و هم متربّی باید نسبت به مراقبه و تزکیه ی نفس تلاش کنند.
۹- تعلیم و آموزش، فراگیری و آموختن علم است ولی تربیت، تکوین خلقیّات در انسان است.
۱۰- تعلیم و اموزش هنر آموختن است اما تربیت،  فن تشکیل عادات مطلوب و کرامت اخلاقی در انسان است.
۱۱- در آموزش تقلید چندان نقش ندارد ولی در تربیت، تقلید نقش اساسی ایفا می کند.
۱۲- تعلیم، پرورش فکر و قوای عقلانی است اما تربیت، پرورش نفس و قوای نفسانی انسان است.

ایشان در پایان صحبت های خود به هفت رکن تربیت و آموزش، اشاره کرد و افزود: اولین رکن تربیت، متن و محتوی است.  دومین رکن استاد و معلم و رکن سوم، منش تربیتی استاد است که بسیار حائز اهمیت است.
رکن چهارم فرمانده و رئیس دانشگاه است که نقش تربیتی دارد.
رکن پنجم، رکن محیط تربیت زا و تربیت زداست.
رکن ششم، نظامات تربیت زا و تربیت زداست. و رکن آخر هم خود متربّی است که باید از چه خانواده ای و چه استعدادهایی باید داشته باشد.

 

در ابتدای این مراسم دکتر حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع با اشاره به انتظار مقام معظم رهبری، از دانشگاه های کشور و مراکز و حوزه های علم و فناوری و ایفای نقش آنها در تمدن سازی گفت: امام راحل(ره) و حضرت آقا، تمدن سازی را آرمان بلند انقلاب اسلامی تعریف کرده‌اند که ان‌شا‌ءالله زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف شود.

وی افزود: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، نیازمند یک ایران قوی هستیم. ایران قوی به‌ مثابه ی الگوی تمدنی و قابل تعمیم در دنیا که ما را به یک قدرت بین‌المللی برساند تا حرف‌های‌مان در دنیا شنیده‌ شود و همچنین صاحب نفوذ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و امنیتی شویم.ایران قوی نیازمند کار جدی، اصلی و اساسی در حوزه تمدن‌سازی است که اگر قرار باشد ایران به‌ مثابه ی یک الگوی تمدنی ایفای نقش کند باید در سه حوزه نرم‌افزاری، مغز افزاری و زیرساختی پیشرفت‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم به قدرت بین المللی برسیم و کسب این مهارت‌ها دست‌یافتنی است و برای ساخت ایران قوی باید ترسیم درست از شرایط کنونی خود داشته و از تحریف دشمن و برنامه‌های ابزاری اش، فاصله بگیریم.

 

دکترحسنی آهنگر ادامه داد: واقعیت انقلاب اسلامی در این ۴۳ سال اخیر را باید به تصویر بکشیم، در اینجا سعی می‌کنم تصاویری از دستاوردها را به‌طور خلاصه بیان کنم. پیشرفت‌های انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های حوزه‌ای و آسیب‌های آن، نقطه‌ای است. دشمن برنامه دارد که این دو حوزه را جابه‌جا کند. حوزه سیاست و جریان اراده مردم بر مصدر امور و کسب استقلال سیاسی، یکی از ابعاد این پیشرفت هاست. در حوزه دفاعی و امنیتی، کسب استقلال و بازدارندگی فعال و توانایی تعقیب متجاوز، یکی دیگر از ابعاد پیشرفت حوزه‌ای جمهوری اسلامی است. در حوزه فرهنگی، الهام بخشی نظام اسلامی به دنیا بُعدی دیگر از ابعاد پیشرفت حوزه‌ای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. در حوزه اقتصادی جلوگیری از فروپاشی اقتصادی پس از تحریم‌ها که برنامه دشمن بوده، عملاً یکی از موفقیت‌های ما بوده ‌است؛ در مقابل حوزه‌های معیشت، طلاق، اعتیاد و حاشیه‌نشینی از آسیب‌های نقطه‌ای محسوب می‌شوند. دشمن در این مسیر در خصوص پیشرفت‌های حوزه‌ای که داشتیم به‌طور خلاصه سه برنامه جدّی دارد:
۱. بحث جنگ روانی و روایتگری دشمن، با استفاده از فضای مجازی و تمرکز آن روی جوان‌ها و نوجوان‌هایی است که عملاً نه پیروزی انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و نه دوران دفاع مقدس را و برمبنای شنیده‌ها، آن دوران را تصور می‌کنند.
۲. جنگ همه‌جانبه اقتصادی که تحریم یکی از راه های مهم دشمن است.
۳. یکی از سرخط‌های اصلی دشمن  مقابله با پیشرفت های علم و فنآوری و به دنبال آن، کوچک جلوه دادن و محدود کردن  و تحریف این حوزه است.

ریاست دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام ادامه داد: اگر قرار باشد از وضعیت کنونی، به وضعیت ایران قوی برسیم که شعار دولت نیز همین است، نیاز به سه کار واجب داریم که عبارتند از:
اوّل تربیت و پرورش انسان، دوّم تولید فکر و دستیابی به علم و فناوری حوزه‌های نرم و سخت که بتواند نظام مسائل انقلاب اسلامی را حلّ بکند. و سوّم، تولید نظاماتی که عملا در حوزه‌های مختلف، از جمله نظام دانشگاهی، نظام بانکداری، نظام سلامت و غیره، اداره کشور، به آن نیازمند است. نمی‌توان داعیه تمدن‌سازی داشته ولی وامدار نظام تمدن غرب باشیم و از الگوهای غربی استفاده کنیم. باید الگوها، روش‌ها، مکتب‌ها و نظام‌های قوی و مستحکم جهان‌شمول را خودمان تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد این سه موضوع که خروجی‌های دانشگاه‌ها هستند از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسند تا به ایران قوی دست‌یابیم و الگوی تمدن نوین اسلامی در جهان شکل گیرد، چه دانشگاهی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ آیا همه دانشگاه‌های سطح کشور توانایی این کار را دارند؟ یا همان دانشگاهی که حضرت آقا دعا کردند که به آن برسیم؟
بله! دانشگاه تراز اسلامی، ما با دانشگاه تراز اسلامی می‌توانیم این سه موضوع اصلی را انجام دهیم که مهم‌ترین آن پرورش انسان است، عملاً دانشگاه‌ها نقش اساسی، اصلی و ویژه را در تربیت این انسان‌هایی که می‌توانند مدیران و فرماندهان انقلاب اسلامی باشند، دارند. در اینجا نقش محوری دانشگاه در عبور از وضع موجود به وضع مطلوب برای دستیابی به آرمان بلند انقلاب اسلامی خودش را نشان می‌دهد. دانشگاه‌های نیروهای مسلح و از جمله دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، عملاً می‌تواند نقش پیشران قطار پیشرفت انقلاب اسلامی را ایفا کند. آیا دریغ کردن این نقش پیشرانی برای قطار پیشرفت انقلاب اسلامی در جامعه از نیروهای مسلح صحیح است که جای تأمل جدی دارد، حال سؤال این است چگونه می‌شود از ظرفیت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کرد و وزارت علوم را با خود همراه نمود تا بتوان لوکوموتیو پیشرفت دانشگاه‌های کشور و پرچم‌دار آنها به سمت دانشگاه تراز اسلامی باشیم.

دکتر محمدرضاحسنی آهنگر ادامه داد: در دانشگاه اسلامی باید دو حرکت صورت بگیرد:
۱- استحکام درونی دانشگاه که مؤلفه‌های متعددی دارد از جمله مؤلفه «جهت‌ساز»، «نیروی انسانی (استاد و دانشجو)»، «رشته، دوره، متن و محتوا»، «فضا و محیط»، «تحقیق و پژوهش» و «ساختار و تعاملات» که اینها مؤلفه‌های ساختار درون دانشگاه است.
2- دانشگاه سازمانی سپاه برای انجام مأموریت در سپاه و انقلاب اسلامی و بقیه دانشگاه‌ها در سازمان‌های خودشان باید ایفای نقش کنند. برای ایفای نقش یک دانشگاه قوی در انجام مأموریت‌های سپاه در حوزه‌های نرم، نیمه سخت و سخت، عمق‌بخشی داخلی و خارجی باید بتواند بحث پیش‌رانی و پیش‌برندگی در انقلاب اسلامی را انجام دهد.
چنین دانشگاهی عملاً با داشتن تقویم‌های آموزشی نمی‌تواند نقش اصلی خودش را ایفا کند. ما نیازمند یک نظام تربیت و آموزش در کشور و یا در دانشگاه خودمان هستیم، ما نیازمند تحول در این حوزه هستیم. تقویم آموزشی با فوق‌برنامه‌های تربیتی نمی‌تواند انسان‌هایی در تراز انقلاب اسلامی را تربیت کند، ما نیازمند نظام تربیتی هستیم که همه این مؤلفه‌های ساخت درونی که گفتیم بتواند در خدمت استاد برای شاگردپروری قرار دهد. اگرچه استاد نقش محوری دارد؛ ولی فضا و محیط اثربخش است، رشته و دوره اثربخش است و متن و محتوا در شاگردپروری مؤثر است.
نکته مهم دیگر اینکه استادی که قرار است تمام این کارها را انجام دهد نمی‌تواند با یک نظام ترفیع و ارتقایی که با الگوی ذیل قرارگاه نظام سلطه طراحی شده است، انجام وظیفه نماید. نمی‌توان رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و نظام ترفیع و ارتقای استاد که براساس برنامه قرارگاه دشمن طراحی شده است، مبنای سنجش استاد تراز اسلامی قرار داد. این نظام ترفیع و ارتقای استاد باید تغییر کند، دشمن منافع استاد ترازمان را و منافع دانشگاه را در مسیر حل مسائل خودش طراحی کرده ‌است و سؤال پیش می‌آید که ما باید در این زمینه چه کاری انجام دهیم؟ 

 

فرمانده دانشگاه جامع گفت:

ما در دانشگاه‌ها سه طیف استاد داریم:
طیف اول: افرادی که در کسوت استادی، اعتقادی به علم انقلابی، علم بومی و علم اسلامی ندارند و بیان می‌کنند که اگر به قطار علم جهانی اتصال پیدا کرده و حتی به‌عنوان واگن آخر نیز در مسیرشان حرکت نمود، می‌توان راه پیشرفت را برای کشور رقم زد.
طیف دوم: سنتی‌های مذهبی هستند که روحیه انقلابی ندارند و بیان می‌کنند اگر بتوان مانند ژاپن کار کرد و از دشمن و قرارگاه و روش‌های تمدن غرب بهره برد و در آنها هضم نشد، می‌توان ژاپن اسلامی را رقم زد که این عده در دوران انقلاب صاحب کرسی‌های‌ دانشگاهی در کشور بوده و در روش‌های غربی هضم شدند.
طیف سوم: جریان انقلابی است، جریان انقلابی در این مدت 43 سال دانشگاه‌داری، مدیریت دانشگاه در اختیارش نبوده است. با توجه به اینکه دولت‌های انقلابی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی روی کار بوده‌اند؛ اما بیشتر از طیف‌های اول و دوم در مدیریت و دانشگاه‌داری استفاده شده‌اند. از نظر بنده جریان انقلابی یک نقطه ضعف بزرگ دارد و آن اینکه نقد را به خوبی انجام می‌دهد؛ ولی دستانش در ارائه الگوی جایگزین روش‌های غربی خالی است. در این حوزه، دانشگاه‌های نیروهای مسلح می‌توانند تمرکز نمایند، مخصوصاً دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام در حوزه‌های علوم انسانی، دفاعی، امنیتی، علوم پایه و فنی و مهندسی و دانشگاه بقیه‌الله عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف در حوزه پزشکی می‌توانند یک حرف جدید و یک کار جدید داشته باشند؛ مانند سپاه که در دوره دفاع مقدس توانست با روش‌های بومی، ارائه راهبردها و تغییر استراتژی، جنگ را در اختیار گیرد و حل کند. در مقابله با پیشرفت‌های دشمن ما نیز برنامه‌هایی داریم که می‌توانیم ورود پیدا کرده و در این عرصه که فرماندهی جهاد علمی را به دانشگاه جامع واگذار کرده‌اند، ان‌شاءالله بتوانیم عرض و طول آن را تعریف و عملیاتی کنیم.

در پایان این مراسم، ضمن گرامیداشت نام و خاطره ی اساتید و نخبگان متوفّی دانشگاه، از اساتید و فرماندهان نمونه ی قرآنی و نخبگان علمی، تجلیل به عمل آمد.

 

 


فایل‌های ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: سه شنبه ٢٠ ارديبهشت ١٤٠١ - ساعت : ٢٠:٢٢ / شماره خبر: ٢٩١١/همراهان این خبر:580





 

تمام حقوق متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد.

یادمان شهدای گمنام دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام