شنبه ٠٥ مهر ١٣٩٩

اخبار > در آخرین رتبه بندی ISC، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

 


  چاپ        ارسال به دوست

در آخرین رتبه بندی ISC، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

خبر: در آخرین رتبه بندی ISC، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

براساس آخرین ارزیابی علمی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در سال تحصیلی 1397-1398 در خصوص رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ایران انجام داده است، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، دانشگاه جامع امام حسین(ع) در معیار تسهیلات علمی اولین و برترین دانشگاه کشور شناخته شده و در معیار فعالیت های اجتماعی-اقتصادی رتبه سوم، در معیار وجهه بین المللی رتبه چهارم و در معیار آموزش رتبه هفتم را در بین کلیه دانشگاه های جامع کشور کسب نموده است. (لینک گزارش ISC)

لازم به ذکر است پیش از این نیز دانشگاه جامع امام حسین(ع) از سال 1395 در نظام ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها وارد شده است که براساس نتایج ارزیابی منتشر شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، این دانشگاه در سال 1395 حائز رتبه 22، در سال 1396 حائز رتبه 16، در سال 1397 حائز رتبه 12 و در سال 1398 موفق به کسب رتبه 10 در بین دانشگاه های جامع کشور شده است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین پایگاه استنادی معتبر بین‌المللی است که با هدف ثبت، انتشار و ارزیابی تولیدات علمی کشورهای اسلامی در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی (ICMHESR) سال 2008 در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان مصوب و در جمهوری اسلامی ایران تاسیس می گردد.

یکی از فعالیتهای مهم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی ایران و کشورهای اسلامی است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1389 دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را براساس 26 شاخص در قالب 5 معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات-امکانات و فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی که مهمترین مأموریت های دانشگاهی را مد نظر قرار میدهند، ارزیابی و رتبه بندی میکند.

روش شناسی رتبه بندی ملی ISC توسط تیمی متشکل از خبرگان و متخصصان رتبه بندی تهیه و در ششمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی مصوب میگردد. این پایگاه ضمن ارائه سالانه رتبه بندی ملی ISC در کشور، از سال 2013-2014 رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی را در سطح کشورهای اسلامی آغاز کرده است. رتبه بندی جهان اسلام ISC براساس شاخص ها و معیارهای تخصصی در حوزه علم سنجی و متناسب با سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صورت می پذیرد.

نظامهای رتبه بندی ملی و جهان اسلام ISC با ارائه شاخصهای تخصصی و متنوع این امکان را برای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی فراهم آورده است تا با سنجش همه جانبه عملکرد خویش و آگاهی دقیق از رقبای ملی و منطقه ای، برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های مناسب جهت رشد وضعیت و تبدیل شدن به دانشگاه های تراز جهانی را اتخاذ نمایند. 

 

- همچنین لازم به ذکر است «دکتر محمد جواد دهقانی» سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، روز شنبه 6 اردیبهشت 1399 در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا از واگذاری رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به این پایگاه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد.  وی درباره واگذاری رتبه بندی دانشگاه ها به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۹۴ بر اساس ایده معاونت آموزشی خود، طرحی را تحت عنوان سطح بندی دانشگاه ها مطرح کرد که در واقع، نوعی طبقه بندی کلی از رتبه بندی بود.

وی افزود: بر همان اساس، شاخص هایی تهیه و چهار سطح مختلف برای دانشگاه ها در نظر گرفته شد. این سطح بندی حدود ۲ سال متوالی ادامه داشت اما از اوایل سال ۹۸، با توجه به آسیب های شناسایی شده در سطح بندی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور بخشنامه ای آن را ملغی اعلام کرد.
دلایل لغو سطح بندی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره دلایل لغو سطح بندی دانشگاه ها، گفت: تفکیک کردن و به شکلی تفاوت قائل شدن در مجموعه دانشگاه های وزارت علوم به طوری که صفتی مانند سطح یک تا چهار آن هم توسط وزارتخانه به دانشگاهی اطلاق شود، چندان شکل علمی نداشت.

خبر: در آخرین رتبه بندی ISC، دانشگاه جامع امام حسین(ع) جزء 10 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت

دهقانی ادامه داد: دانشگاه های کشور در برخی از حوزه ها خیلی قوی عمل می کنند و اگر همین دانشگاه ها در سطحی قرار گیرند که امکان ابراز حضور در جایگاه علمی نداشته باشند، اقدام صحیحی به نظر نمی رسد؛ یکی دیگر از دلایل تصمیم وزیر علوم این بود که فقط دانش آموختگان دانشگاه های سطح یک در استخدام ها، مراکز، صنایع و حتی در هیأت های اجرایی جذب دانشگاه های مورد اعتبار و قبول قرار می گرفتند.

وی با اشاره به یکی از معایب این سطح بندی، اظهار داشت: در این سطح بندی ملغی شده، دانشگاه های سطح یک فقط به ۱۳ دانشگاه محدود می شد در حالی که الان ۸۲ دانشگاه جامع و ۲۰ دانشگاه صنعتی داریم؛ این تفکیک کردن به نوعی حس تبعیض را به دانشگاه ها القا می کرد. به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، از همان زمان لغو سطح بندی، تاکید وزیر علوم مبنی بر این بود که با توجه به تجربه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها با محوریت این پایگاه صورت گیرد و این رتبه بندی به شکل همه جانبه ای ارزیابی جامع و مانعی از دانشگاه ها در مجموعه خود ارائه دهد.
شاخص‌های رتبه‌بندی
شاخص‌های رتبه‌بندیوی درباره شاخص های در نظر گرفته برای طرح جدید رتبه بندی دانشگاه ها، اظهار داشت: شاخص ها در جلسات منظم با معاونت آموزشی وزارت علوم تدوین و بر اساس تجربیات، طرح جامعی تهیه شد؛ این طرح شامل شاخص هایی در ارتباط با ماموریت دانشگاه ها، بحث پژوهش و نوآوری، ارتباط با صنعت، اثرگذاری اجتماعی و فرهنگی بود.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: شاخص های در نظر گرفته شده باید در نقشه جامع علمی کشور و شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود و از سال جاری بر اساس شاخص های جدید این رتبه بندی انجام می گیرد. دهقانی با اشاره به بومی بودن شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها، گفت: بومی سازی شاخص ها یعنی اثرگذاری دانشگاه ها در جامعه،‌ صنایع و شاگردپروری در حوزه های مختلف در این رتبه بندی اولویت دارد؛ همه این شاخص ها مستخرج از اسناد بالادستی، سیاست های علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور است.

وی با اشاره به تعداد دانشگاه هایی که در رتبه بندی جدید شرکت می کنند، اظهار داشت: در رتبه بندی های معمول پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و بر اساس آخرین نتایج، حدود ۱۹۲ دانشگاه و موسسه پژوهشی شرکت کردند و برای این رتبه بندی جدید پیش بینی شرکت حدود ۲۳۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی را داریم.

دهقانی درباره شاخص های رتبه بندی دانشگاه ها خاطرنشان کرد: آخرین نسخه ای که برای رتبه بندی به وزارت علوم ارائه شد، ۶ معیار آموزش (با وزن ۲۵ درصد)، پژوهش های بنیادی و کاربردی (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۵ درصد)، بین المللی‌سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی (با وزن ۱۰ درصد) همچنین زیرساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) در نظر گرفته شد که احتمال تغییر این شاخص ها وجود دارد.

کارنامه رتبه‌بندی‌های پیشین
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با یادآوری رتبه بندی هایی که پیش از این انجام داده است، گفت: ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور از سال 89 آغاز و عملکرد دانشگاه ها در حوزه های پژوهش، آموزش حتی در زیرشاخص های دیگر مانند طرح های تحقیقاتی، اثربخشی اجتماعی توسط وزارت علوم به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واگذار شده بود؛ بنابراین از سال ۸۹ تاکنون نتایج رتبه بندی از سوی این پایگاه اعلام و هر سال در قالب کتاب ها و گزارش هایی به اطلاع دانشگاه ها می رسد.
وی با اشاره به تغییر شاخص ها در رتبه بندی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر تغییراتی در شاخص های رتبه بندی به منظور پوشش همه جانبه مراکز آموزش عالی عملیاتی صورت می گیرد؛ به عنوان مثال، رتبه بندی پژوهشگاه ها از دانشگاه ها جدا شد یا توجه به جنبه های کیفی به جای حجم و کمیت بیشتر در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان درباره آخرین رتبه بندی انجام شده، خاطرنشان کرد: آخرین رتبه بندی دانشگاه ها مربوط به سال ۹۷ بود که در آن حدود ۱۹۲ دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ۲ وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در چهارمین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی در اکتبر ۲۰۰۸ میلادی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان به عنوان اولین نظام استنادی جهان اسلام به اتفاق آرا به تصویب رسید. به این ترتیب، بر اساس مصوبات این نشست و همچنین نشست های آتی وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی، تمام کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی  موظف به همکاری با ISC شدند. این پایگاه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد.
ISC با در نظر گرفتن استانداردهای علمی، به انتخاب و نمایه سازی نشریات علمی کشورهای اسلامی می پردازد و زمینه لازم جهت ارتقای کیفیت تحقیق و ایجاد یک شبکه پیوسته علمی در سرتاسر کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی  فراهم آورده است. این نظام رتبه بندی، با نمایه سازی مقالاتِ تمام متن  و تحلیل استنادیِ اطلاعات کتاب شناختی آن مدارک، هر ساله به معرفی دانشگاه ها، نشریات، نویسندگان و آثار برتر علمی جهان اسلام می پردازد.
این پایگاه هم اکنون یکی از ابزارهای کارآمد تصمیم گیری برای طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، ناشران، اعضای هیات علمی، محققان، تحلیلگران حوزه علم سنجی در کشور و نیز سراسر کشورهای اسلامی محسوب می شود.


٢٢:٤٢ - دوشنبه ١٧ شهريور ١٣٩٩    /    عدد : ١٣٠٦    /    تعداد نمایش : ٢٤١٣


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 





تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد.

Real Time Web Analytics