|
چاپ خبر Print
چاپ چهارم کتاب "نطق سلیمانی"نوشتن در بارۀ سردار دلها و گفتن از او، آسان نیست. از یک سو گمان غالب این است که او را بهخوبی میشناسیم...
مشخصات کتاب:
معرفی کتاب:
نوشتن در بارۀ سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی و گفتن از او، آسان نیست. از یک سو گمان غالب این است که او را بهخوبی میشناسیم؛ چرا که در همهجا سخن از او و در بارۀ او است. اما از دیگر سو، حقیقت آن است که او را نمیشناسیم، مثل خیلی از مسایل و افراد دیگر. واقعاً چقدر او را میشناسیم؟ سالهای سال است که در پیچ و خم تارهای تنیدۀ عنکبوتصفتان نظام سلطه، مردانی بزرگ سر برآوردهاند از تبار ثارالله که در عصر جاهلیت مدرن و ظلمت آخرالزمانی، در طریق ولایت رفیق ولی و مطیع او گشتهاند و از آن طریق، گوش جان به ندای بلند مولای غایب از نظر داده و دل به پرتو نور حضور بیفروغ ظاهری او سپردهاند و بیچشمداشت، خلوص خود را نثار حضرت دوست کردهاند تا سر بر آستان معرفت و محبت او بگذارند و با تلبیۀ عارفانه بر رهنمودهای امام حکیم جامعه و سید قائد انقلاب، دعوت هموارۀ آن امام غایب از نظر را پاس بدارند، باشد تا حیات معنوی و ابدی خویش را در دولت حضور پرفروغ آن صاحب و مالک زمان، که دیر نیست، بچشند. یکسال پیش امت منتظر، داغدار مردی بزرگ شد که مهربانیاش، عواطف او را همراه دلها میکرد و استواری نگاهش به هنگام گام نهادن در میدان جهاد و مبارزه، پشت دشمن زبون را میلرزاند و بر کوس رسوایی نظام سلطه میکوفت. مردی بزرگ که به تواضع درس آموخت و مصداق آیۀ شریفۀ «من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا» بود. رادمردان خداجو، اهل ولا و سیرابشدگان از چشمۀ بقا به تعبیر امام جامعه، «در وفای به عهد، همچون تمامی سجایا و صفات شایستۀ الهی، پیشتاز و پرچمدار هستند. به وعدهای که دادند، متعهد هستند و در عمل به آن، از جان شیرین درغ نمیکنند». بزرگمردی که مالک امام جامعه بود و خدای سبحان او را در جایگاه نیکان قرار داد. پردهها را کنار زد و جایگاه آسوده برایش مهیا نمود و عطای فراوان به او بخشید. مردی صبور و مجاهد که در دفاع از حق، سستی نورزید. پیشتاز بود و جلودار و قانون جوانمردی را بر صفحات ماندگار تاریخ این دیار کهن، حک کرد و با سرانگشتان مهربان اما حماسیاش، ثانیههای ظلم را به کام مستبدان زمین و سلطهگران مستکبر زمان، جهنم ساخت. سلام و رحمت و برکات خدا بر او باد. شهادت، ارثی ناب و کوثری است از موالیان ارزشمند ما که حیاتی جاویدان و شرابی طهور و عطیۀ برتر الهی است که در مبارزه، آن را به خوبان و برگزیدگان ولایتمدار عطا میکنند و آنان را به مقامی میرسانند که «فلیس فوقه بر». اصولاً به تعبیر امام راحل، «مردان مقاومت، گواه صادق و یادگار عزمها و ارادههای استوار و آهنین و نمونۀ بندگان مخلص حقاند که مراتب انقیاد و تعبد خویش را به پیشگاه اقدس حق تعالی با نثار خون و جان به اثبات میرسانند» و بیتردید «شهید سلیمانی، چهرۀ بینالمللی مقاومت است» و «در دفاع از حریم و حرم آل الله و پایانبخشی به سیطرۀ منحوس شجرۀ خبیثه و استکبارساختۀ داعش، تجلی و مصداق آیۀ شریفۀ «والذین یوفون بعهدالله و لا ینقضون المیثاق» است که امام حکیم جامعه در پیام خویش بر آن تأکید فرمودند و او را صاحب مکتب دانستند. اینک یک سال از عروج آسمانی آن شهید بزرگ میگذرد. یک سال است که او از آسمان نظارهگر ما و تلاش ما است. یک سال است که غم فقدان جانکاهش، تازگی خود را رها نمیکند. دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع "مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز" بر آن است که مکتب شهید سلیمانی را به عنوان الگوی مدیران جهادی تراز انقلاب اسلامی به تبیین بنشیند.
سردار حاج قاسم سلیمانی: «رزمندهها! یادگاران جنگ! یکی از شئون عاقبت بخیری، نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری این است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت بخیری رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی {رهبر معظم انقلاب} است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید مهمترین محور محاسبه این است...»
این مجموعه شامل متن مجموعاً 930 دقیقه (بالغ بر 15 ساعت) سخنرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی درقالب بالغ بر 79 هزار واژه می باشد که با تحلیل محتوا و دسته بندی محتوای این سخنرانی ها، بالغ بر 250 مضمون اصلی و 19 تصویر مصورسازی متن و کلیدواژگان پرتکرار احصاء شده است. کلیه فیلم ها و و متن کامل این سخنرانی ها نیز بر روی سایت دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام (به آدرس: http://mgt.ihu.ac.ir) قرار گرفته است. سخنرانی اول در مراسم سالروز فتح خرمشهر در سال 1385 در تهران است. در این سخنرانی، در باب روز ملّی فتح خرمشهر صحبتی شد و شهید احمد کاظمی را به عنوان فاتح خرمشهر معرفی کرد. پس از آن در باب مقدمات آزادسازی خرمشهر، طراحی دقیق عملیات فتح خرمشهر و ویژگیهای آن عملیات، از جمله زمان عملیات، طراحی جامع عملیات، وسعت عملیات، پردستاوردترین عملیات و تأثیر روانی، سیاسی و نظامی فتح خرمشهر سخن گفت. بر ضرورت زنده نگه داشتن یاد دوران دفاع مقدس و تأثیر فرهنگی دفاع مقدس در جامعه همراه با ذکر نمونههایی ناب از آن فرهنگ ماندگار، آن را ملّیترین جنگ دانست و بحثی کوتاه در باب آسیبشناسی روایتگری دفاع مقدس انجام داد. سخنرانی دوم، در سال 1390 به مناسبت یادوارۀ شهدای مخابرات در کرمان ایراد شد. در این سخنرانی بر نقش واحد مخابرات در جنگ، ویژگی معنویت و تربیت و تزکیه در آن واحد مطالبی ارائه شد. پس از آن، نقش ایجاد ارتباط توسط مخابرات در جنگ و نقش فرماندهی برادران بیسیمچی در جنگ را واکاوی کرد و از نسبت بالای شهدا در مخابرات پرده برداشت. در ادامه از جایگاه مهم شهدا در جامعه سخن گفت و اهمیت توجه به خانوادۀ شهدا را گوشزد کرد و ثمرۀ خون شهدا را برشمرد. در پایان نیز در بارۀ برخی تصورهای غلط از دشمن دربارۀ تحولات منطقه و پیشینۀ تاریخی سیطرۀ کشورهای غربی در منطقه و نیز آثار ایستادگی در برابر متجاوزان مطالبی بیان کرد. سخنرانی سوم، در کنگرۀ شهدای استان قم در سال1391 بود. در آغاز این سخنرانی از عظمت حادثۀ کربلا و شباهت دفاع مقدس با آن سخن گفت. سپس با بحثی کوتاه دربارۀ شهید زینالدین، عوامل مهم و جوهرۀ اصلی دفاع مقدس را تشریح کرد و آن را معرف مذهب تشیع دانست. از تأثیر اساسی دفاع مقدس بر سابقۀ تاریخی کشور، مردمی بودن دفاع مقدس و عامل تربیت در آن سخن گفت. سپس به بحث از قلههای دفاع مقدس پرداخت و ویژگیهای فرماندهان شهید دفاع مقدس و سنتشکنی آنان در ابعاد مدیریتی را تذکر داد. از ملاک واگذاری مسئولیت در کلام امام رضوان الله تعالی علیه سخن گفت و فرماندهان جنگ را به عنوان الگوها و اسوههای جامع معرفی کرد. دفاع مقدس را منشأ تحول در سطح ساختاری و سازمانی دانست و از خاطرۀ مقام معظم رهبری از شهید حسن باقری و تأثر شدید مقام معظم رهبری از شهادت زین الدین پرده برداشت. سخنرانی چهارم، یادوارۀ لشگر 27 محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بود که در سال 1391 در تهران ارائه گردید. در ابتدا دوران دفاع مقدس را جامعترین معرف حقیقت اسلام ناب برشمرد و حقیقت مذهبی بودن دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داد. با بحثی از تأثیرگذاری درونی و بیرونی دفاع مقدس، به تغییر ملاکها در دفاع مقدس اشاره کرد. تفاوت بیا و برو در فرماندهان دفاع مقدس را بیان کرد. عوامل اصلی تبدیل شدن جنگ به یک مدرسه و مکتب را برشمرد و عامل مبنایی آن را اسلام ناب دانست و عامل میدانی را فرماندهان شهید قلمداد کرد. از خاطرۀ شهادت شهید همت و رفاقت شهدای دوران دفاع مقدس با هم سخن گفت و پس از واکاوی داستان صدای ضبطشدۀ شهید کاظمی و شهید باکری، تأثیر اساسی فرمانده در یک ساختار را تشریح کرد. سخنرانی پنجم نیز در مراسم شهدای ادوات لشکر 41 ثارالله کرمان در 1392 بود. در این سخنرانی با گرامیداشت هفتۀ دفاع مقدس، شرایط جنگ در دوران دفاع مقدس و تحمیل جنگ در سختترین شرایط کشور که با عدم آمادگی سپاه در شروع جنگ و در مقابل آمادگی عراق برای شروع جنگ بود و نشان آن را نیز، خرید عمدۀ تجهیزات جنگی عراق پیش از شروع جنگ دانست. در طول جنگ، پشتیبانی مالی کشورها از صدام مشهود بود. جنگ تحمیلی، یک نبرد ناجوانمردانه بود که دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس و پیروزی بیرونی و پیروزی درونی آن قابل کتمان نیست. در بعد بیرونی، دشمن در دستیابی به اهداف خود ناکام شد و نتوانست کشور را تجزیه کند و حتی به تعقیب و تنبیه دشمن پرداختیم. در بعد درونی، به دگرگونی عمیق فرهنگی در جامعه کمک کرد و نقش دفاع مقدس در ایستادگی مردم تا به امروز قابل توجه است. صدور انقلاب به واسطۀ دفاع مقدس و نیز تأثیر دوران دفاع مقدس در مدیریت جامعه از ابعاد دیگر پیروزی درونی است. در انتها نیز با ذکر خاطراتی از شهدای ادوات در دوران دفاع مقدس و بیان جایگاه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در دوران دفاع مقدس، سخنرانی را خاتمه داد. سخنرانی ششم، یادوارۀ شهید شاطری در سال 1392 در تهران بود. در این سخنران با یادکرد حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، بحثی از جنایتهای منافقین در ایران کرد و از امنیت بینظیر کشور بعد از دفاع مقدس گفت. در نگاه او مذهب، پشتوانۀ قومیت و ملت بود و هست و نشانۀ آن نیز عدم حضور ملّیگرایان دروغی در دفاع از کشور بود. به واکاوی رمز تأثیرگذاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا و با ذکر سایر تجربههای اسلامی در حکومتداری، رمز صدور انقلاب اسلامی را بیان کرد و از دفاع مقدس به عنوان یکی از الگوهای نظام اسلامی نام برد. سخنرانی هشتم در کنگرۀ هشت هزار شهید استان گیلان در رشت در سال 1395 برگزار شد. در این سخنرانی، از گنج بیهمتای دفاع مقدس گفت که در آن هم باب معرفتی شهید و شهادت و هم اهداف شهدا و هم سلوک و رفتار شهدا را مورد بحث قرار داد. با تقدیر از نقش امام رضوان الله تعالی علیه در احیای اسلام ناب، بحثی در جایگاه فرماندهان شهید در دفاع مقدس کرد و اینکه احساس توقعی از پاداش در دفاع مقدس وجود نداشت. سخنرانی نهم در سالگرد شهید حاج حسین همدانی بود که در تهران، سال 1395 برگزار گردید. در این سخنرانی با بحثی از معنویت ماه محرم، مذهب تشیع را بلندترین قلۀ بشریت و خلقت شمرد و بر نقش بیبدیل حادثۀ کوتاه کربلا در تاریخ تأکید ورزید. در این حادثه قرآن ناطق عروج کرد و اسلام تضمین شد. ضمن اینکه فرهنگ عاشورا بر جهان تأثیر فراوانی نهاد. در ادامه خاطرۀ آخرین عکس یادگاری با شهید همدانی را ذکر کرد و او را از یگانههای عالم خلقت شمرد که لشگر انصارالحسین را تأسیس کرد و نقشی ابتکاری در دوران دفاع مقدس و پس از آن داشت. در ادامه با بیان تحلیلی جامع از حادثۀ سوریه، دلیل دفاع ایران در سوریه را ذکر کرد و اهداف خطرناک داعش را برشمرد و از ایستادگی نظام سوریه با پشتوانۀ مردمی پرده برداشت و نقش برجستۀ شهید همدانی در جبهۀ مقاومت را ستود. سخنرانی دهم، به مناسب یادوارۀ شهدای ملایر در سال 1395 بود. در این سخنرانی نقش برگزاری کنگرۀ شهدا را در جامعه واکاوی کرد و از اهمیت کتابهای دفاع مقدس گفت. جلوهها و ویژگیهای دفاع مقدس را برشمرد و از تأثیر دفاع مقدس در حوزۀ علمیه و دانشگاه پرده برداشت. با بحثی از فلسفۀ حق بودن و قدسیت دفاع مقدس، القاب خاص دفاع مقدس در کلام حضرت امام را واکاوی کرد و دعای حاجیان برای ایستادگان در مقابل دشمنان خدا را بیان کرد. در نگاه او، دفاع مقدس، اوج قلۀ اخلاص و حتی علاج جامعۀ امروزی ما است. سپس با تحلیل فرازی از دعای عرفه، از اهمیت توجه به شهدا گفت و با تأکید بر نقش مدیریت در دفاع مقدس، فرماندهان جنگ را الگوی ناب مدیریتی دانست. از نیاز جامعۀ امروزی ما به فضای دفاع مقدس پرده برداشت. با بحثی از نقش نظام در جامعۀ امروزی ما، اقتدار نظام اسلامی را ستود و رهبری را ویژگی برجستۀ این نظام شمرد و بر لزوم حفظ وحدت جامعه و ضرورت آگاهی و آمادگی مردم و توجه به موضوعات اساسی و نه کوچک تأکید کرد و بحثی نیز از ویژگیهای منحصربه فرد نظام جمهوری اسلامی کرد. سخنرانی یازدهم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در کرمان برگزار شد که سال 1396 بود. در این سخنرانی با شکر نعمت انقلاب اسلامی، از تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلابها، از حیث وقوع و اهمیت مقطع زمانی وقوع انقلاب اسلامی و جایگاه والای ملت ایران به عنوان ناجی اصلی نظام و انقلاب اسلامی پرده برداشت. پس از آن، مشخصات و مختصات خط امام رضوان الله تعالی علیه را برشمرد. تبیین دقیق جهاد اکبر، امام به عنوان مهندس و معمار اسلام، قیام امام برای احیای حق، امام به عنوان جلودار و خط شکن و نیز عالم به زمان بودن از جمله مختصات امام بود. در ادامه از خطر بزرگ اسلامزدایی از جامعه پرهیز داد و نقش اصول امام در پیروزیهای انقلاب را واکاوی نمود. در نگاه او، مردم، تصمیمگیرندۀ اصلی در کشورند. در نگاه او، ارتباط با امریکا غلط است. دلیل مخالفت با امریکا را برشمرد و از رمز استمرار پیروزیهای انقلاب اسلامی پرده برداشت. پیروی مطلق از رهبری را راه اول موفقیت ملت ایران دانست. در گام بعدی، به دوری از عزلتنشینی در مسیر انقلاب اسلامی توصیه کرد و سپس حفظ انسجام ملی را به عنوان راه دوم موفقیت ملت ایران توضیح داد. سخنرانی دوازدهم در روز جهانی مسجد سال 1396 در تهران ارائه گردید. در این سخنرانی شهید حججی را عصارۀ مسجد دانست. نقش مسجدالاقصی و مسجد الحرام در اسلام را باز کرد و از انواع مسجد در عالم اسلامی از جمله مسجد آگاهسازی، مسجد بیتفاوت و انگیزهکش، مسجد اسلامستیز سخن گفت. از خطرات داخلی و خارجی در کمین ما هشدار داد و مهمترین ویژگی حضرت امامرا برشمرد. بر مسئولیتپذیری در جامعۀ امروزی تَأکید کرد و هر مسجد را مانند یک قرارگاه دانست که نقش ویژۀ امام جماعت در آن مشهود است. در نگاه او، حفظ انقلاب منوط به حفظ مسجد است و شهید حججی، نماد همۀ عظمتهای دفاع از حرم است. باید در هدفمند کردن تبلیغات مؤثر کوشید. او از قدرت غیر قابل خدشۀ ایران در منطقه سخن گفت و رهبری را بُعد اصلی قدرت ایران در منطقه دانست و از حکمت رهبری و شجاعت ایشان سخن گفت. در انتها نیز منطق را دلیل اصلی تثبیت قدرت ما در منطقه دانست. سخنرانی سیزدهم در سالگرد شهادت حاج عماد مغنیه در تهران در سال 1396 برگزار شد. در این سخنرانی از عوامل اصلی خودسازی سخن گفت. از جایگاه شهید عماد مغنیه گفت و تعلق متعالی را ویژگی برجستۀ شهید عماد مغنیه دانست. با واکاوی مفهوم انسان حرفهای، بکا و شکر را ویژگی مهم شهید عماد مغنیه ذکر کرد. از تواضع آن شهید و تقرب او به امامین انقلاب و شجاعت او و شیوۀ علمآموزی و تربیت او و تدابیر نظامی او و تلاش او در تولید فرصتها و نقش آن شهید عزیز در امنیت لبنان و نیز نقش او در جنگ 33 روزه سخن گفت. مدح عماد مغنیه را در کلام همه حتی دشمنان دلیلی مهم ذکر کرد و از تلاش او برای جذب حداکثری و نیز ولایتپذیریاش تقدیر کرد. بحثی نیز در ابعاد مظلومیت سید حسن نصر الله داشت و انتقام خون شهید عماد مغنیه را، نابودی رژیم کودککش صهیونیستی عنوان نمود. سخنرانی چهاردهم، مراسم شهید حسینپور بود که در لنگرود در سال 1396 ایراد شد. در این سخنرانی امام حسین علیه السلام را در کلام شخصیتهای برجستۀ جهانی توصیف کرد و از قدرهای متفاوت شهدا در کلام امام سخن گفت و با بحثی پیرامون شهید حسین قمی، خصوصیتهای عمومی شهدا و نیز حضور داوطلبانه و ملتمسانۀ مدافعان حرم را مورد تأکید قرار داد. جاذبه شهادت برای مدافعان حرم، حس انسانیت در آنان و نیز خطرپذیری مدافعان حرم برای حفظ کشور مجموعۀ بحثهایی است که دلایل حضور مدافعان حرم را توجیه میکند. او از چرایی ورود ایران به جبهۀ مقاومت سخن گفت و پاسخگو نبودن دیپلماسی در برخی از مسائل را دلیل مهم دانست و ایران را هدف اصلی جبهۀ تکفیر شمرد و مقاومت و ایستادگی را تنها راه حفظ استقلال کشورها قلمداد کرد. رهبری حکیمانه و وجود انسانهای فداکار را از جمله عوامل مهم موفقیت یک ملّت برشمرد. بر ضرورت تقدیر و تقدیس فرهنگ ایثار و فداکاری و نیز ضرورت توسعۀ فرهنگ دفاع مقدس تأکید کرد و آثار شهید و شهادت در جامعۀ امروزی را کاوید و وعدۀ انتقام شهادت شهید حججی را هدم کامل داعش در منطقه شمرد. سخنرانی پانزدهم، در سال 1396 در سالگرد هفتۀ دفاع مقدس در اصفهان بود. در این سخنرانی، با بحثی از فرهنگ عظیم و پر از عبرت و درس عاشورا، نقش استان اصفهان را در دفاع مقدس ستود. نقش و کارکرد دفاع مقدس در انقلاب و جامعه را، رجوع عمومی به ارزشهای اصلی دین، تقویت لایههای هویتی، ارزشی و دینی، تحول معنوی در رشد اخلاص و نیز ملتسازی انقلابی با هویت دینی دانست. از اثر محوری و جوهری امام در دفاع مقدس پرده برداشت و از جمله خصوصیات فرماندهان در دفاع مقدس را، جلوداری، خطرپذیری، شجاعت بیشتر، معنویت بالاتر و اخلاص ویژه دانست و با این سؤال سخنرانی را خاتمه داد که در مزرعۀ جامعه چه میکاریم؟ سخنرانی شانزدهم با یادبود شهید نصیری همراه بود که در تهران سال 1396 برگزار شد. در این سخنرانی با معرفی شخصیت شهید نصیری، نقش او را چیزی فراتر از دیپلماسی برشمرد و از نقش سرداران شهید در ایران و عراق تجلیل کرد. با برشماری عوامل آزادسازی موصل، به گوشهای از جنایات داعش اشاره کرد و آزادسازی موصل را پیروزی بشریت قلمداد نمود. از نقش مرجعیت آیتالله سیستانی و ارتش عراق و دولت و پارلمان عراق در این آزادسازی سخن گفت و بر ضرورت تاریخنگاری وقایع عراق تأکید نمود. سخنرانی هفدهم نیز، یادوارۀ شهدای محلۀ کن در تهران بود که سال 1396 برگزار شد. در این سخنرانی، ابتدا مقام والای شهیدان را ستود و با تبیین جایگاه مهم دوران دفاع مقدس، نقش آن دوران را در بازسازی فرهنگی کشور واکاوی کرد و فضای مدیریتی هشت سال دفاع مقدس را تشریح نمود و از حاکمیت دینی در هشت سال دفاع مقدس سخن گفت و فرهنگ شهادت و تأثیر آن بر وضع کنونی کشور را مورد تأکید قرار داد.
تعبیر زیبای مکتب شهید سلیمانی از بیان حکیمانۀ امام المسلمین، به ما یادآوری کرد که او ظهور عینی مکتب امام خمینی و خلف صالح ایشان است. لازم است مبانی، اصول، ویژگیها، ابعاد، مؤلفهها، شاخصها و سنجههای این مکتب در یک پژوهش عمیق علمی استخراج گردد و نسبت آن با مکتب امام و اساساً اسلام تبیین شود. دستاورد این کار، قابلیت تعمیم این مکتب به عرصههای متنوع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. با این امید که این مجموعۀ سخنرانیهای آن شهید سعید، بتواند ما را در دستیابی به مکتب او مدد برساند. از کلیه اساتید، دانشجویان و پژوهشگران فرهیخته دعوت می شود تا پیشنهادات و نقطه نظرات خود را از طریق پست الکترونیک ckm@ihu.ac.ir ارسال نموده و با مراجعه به سایت دانشکده و پژوهشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه جامع امام حسینعلیه السلام به آدرس http://mgt.ihu.ac.ir و پیام رسان بله و ایتا به آدرس @islamicMGT از سایر محصولات دانشی و آخرین مطالب بانک اطلاعاتی شهید سلیمانی استفاده نمایند. و من الله التّوفیق و علیه التّکلان
لینک خرید الکترونیکی چاپ چهارم کتاب نطق سلیمان
فایلهای ضمیمه:
تاریخ انتشار خبر: چهارشنبه ١٥ دی ١٤٠٠ - ساعت : ٢١:٣٣ / شماره خبر: ٢٦٢٠
|
پیوندهای مرتبط پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سازمان سنجش آموزش کشور دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین علیه السلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)دانشگاه در شبکه های اجتماعی
پردیس علوم انسانی (مرکزی): پردیس فنی و مهندسی: info[at]ihu.ac.ir کد پستی: 1698715461 تمام حقوق متعلق به دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)می باشد. |